In Rotem (Dilsen-Stokkem) is een nieuwe openbare kaaimuur in gebruik genomen. Dat maakt het bedrijven uit de buurt mogelijk om goederen te vervoeren via de Zuid-Willemsvaart.
Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, wil dat meer Limburgse bedrijven kiezen voor vervoer ver water: “Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel binnenvaart van de logistieke keten in Vlaanderen te verhogen tot 20 procent, zo moeten we de noodzakelijke modal shift naar water realiseren. Onder andere met de bouw van kaaimuren willen we bedrijven een stimulans geven om te kiezen voor transport over het water.”
Investeren in kleine vaarwegen
De grensoverschrijdende Zuid-Willemsvaart is geschikt voor schepen van CEMT-klasse IV en dus toegankelijk voor schepen tot 1500 ton. Jaarlijks wordt 1,6 miljoen ton lading over het kanaal.
“Zo worden 64.000 vrachtwagenritten vermeden. Vrachtwagens die niet alleen heen maar ook terug moeten rijden”, zegt Peeters: “De binnenvaart is een belangrijke speler om de modal shift in Vlaanderen te realiseren. De meer dan 400 kilometer kleinere waterwegen in Vlaanderen spelen daar absoluut een belangrijke rol in. Daarom investeren we met De Vlaamse Waterweg in de infrastructuur van alle Vlaamse waterwegen. Ook de kleinere, want meer binnenvaart heeft een positieve impact op zowel mobiliteit als klimaat.”
Belangrijke schakel
Voorzitter Frieda Brepoels van De Vlaamse Waterweg wijst op het belang van de investeringen die de vaarwegbeheerder doet. “De Vlaamse Waterweg investeert in de bouw van kaaimuren om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer te verhogen. Met deze openbare kaaimuur reiken we de hand naar nieuwe klanten.”
Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg, vult aan: “De Zuid-Willemsvaart vormt een belangrijke schakel tussen de Maas en de Schelde en maakt zo de verbinding tussen Luik en de Nederlandse havens. Bovendien ligt 80 procent van alle bedrijven in Vlaanderen op minder dan 10 kilometer van een bevaarbare waterweg”,
De nieuwe overslaglocatie in Rotem is 176 meter lang en heeft een oppervlakte van 3600 m2. “Het is een openbare kaaimuur, die alle bedrijven in de buurt, met een reservering bij De Vlaamse Waterweg, kunnen gebruiken. En dat tegen een beperkte vergoeding van 0,28 euro per geloste of geladen ton. Een ideaal aanbod voor bedrijven in de buurt om de waterweg als transportmodus uit te testen”, vindt minister Peeters.
1.000 ton ijzer per keer
Eén van de gebruikers van de nieuwe voorziening in Rotem is Van Hoef Metaalrecycling. Het bedrijf maakt gebruik van de kade voor de afvoer van ijzer richting Gent en Antwerpen. “Deze nieuwe kaaimuur biedt tal van nieuwe mogelijkheden voor ons bedrijf”, zegt accountmanager Julien Smeets. “Vandaag vervoeren we reeds 1.000 ton ijzer per schip en dit minstens tweemaal per maand. Zo houden we maandelijks minstens tachtig vrachtwagens van de weg en we gaan in de toekomst nog meer vervoer over water inplannen.”
Bij Van Hoef zijn ze overtuigd van de potentie van de binnenvaart. “Recent hebben we met ons nieuw bedrijf D-O-B (Dilsers Overslag Bedrijf, red.) de aanpalende grond van circa 20.000 m² van De Vlaamse Waterweg in concessie genomen voor de op- en overslag van zand, kiezel, enzovoort”, vertelt directeur Van Hoef. “Ook andere bedrijven kunnen hier gebruik van maken.”