Afgelopen weekend is in Beringen de nieuwe brug over het Albertkanaal geplaatst. De vervanging past in het project om de doorvaarhoogte van alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter om zo het vervoer over water te stimuleren. De brug in Beringen is de langste stalen boogbrug over het Albertkanaal.
De boogbrug was vanuit de fabriek in stukken naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd. Daar zijn de verschillende delen aan elkaar gemonteerd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd. In het weekend van 6 en 7 maart is de complete stalen boogbrug van het montageterrein naar zijn definitieve locatie stroomopwaarts van de bestaande brug gevaren en op z’n plaats gelegd.
Huzarenstuk
Op vrijdag was de brug van het montageterrein naar het ponton gereden. Zaterdagavond voer dat met de brug richting landhoofden. Om 22.00 uur is gestart met het op hoogte vijzelen van de brug. Dat duurde de hele nacht. Eénmaal op hoogte is de brug zondagmorgen gedraaid op het ponton. Na het roteren is de brug op zijn definitieve positie geplaatst. Omstreeks 15.00 uur was de operatie klaar.
“De invaaroperatie was een technisch hoogstandje”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerdbestuurder van De Vlaamse Waterweg. “De nieuwe boogbrug is 175 meter lang, 30 meter hoog en weegt ongeveer 2.700 ton. Dat spreekt tot de verbeelding. De afmetingen van het brugdek en het enorme gewicht maken van de ganse operatie een echt huzarenstuk. De werkzaamheden worden uitgevoerd door het aannemerscollectief VIA T Albert voor een totaal bedrag van 25 miljoen euro.”
De komende maanden wordt de brug verder afgewerkt. Als alles volgens planning verloopt, wordt hij in september geopend voor het verkeer. Aansluitend wordt de oude brug afgebroken. De werkzaamheden zijn in juli 2022 klaar.
Vier lagen containers
“In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg”, geeft de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters aan waarom de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal belangrijk is. “Vlaanderen telt ruim 1.000 kilometer bevaarbare waterweg en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van onze waterwegen. De binnenvaart moet dan ook een hoofdrol spelen in het vrijwaren van onze mobiliteit.”
“Over het Albertkanaal wordt jaarlijks bijna 40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar of elke dag 8.000 vrachtwagens minder op onze wegen. In 2021 zullen de laatste brugprojecten worden aanbesteed en gegund. Voor deze versnelling voorzien we 96 miljoen euro uit de relance ‘Vlaamse Veerkracht’. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief voor ondernemers en bevrachters.”
9,10 meter doorvaarthoogte
“Door de doorvaarthoogte onder alle bruggen van het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter stimuleert De Vlaamse Waterweg de binnenvaart en maakt het transporten van schepen tot vier containerlagen mogelijk”, zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. “Met het plaatsen van deze nieuwe boogbrug in Beringen zijn we alweer een mijlpaal rijker en komen we opnieuw een stapje dichter bij dat doel. Straks zal iedereen de vruchten kunnen plukken van deze capaciteitsuitbreiding van het Albertkanaal.”
Inmiddels zijn 43 van de 62 bruggen verhoogd en veertien andere bruggen in uitvoering (inclusief die in Beringen). “De Vlaamse Waterweg wil met deze werken bedrijven nog betere kansen bieden om de waterweg in te schakelen in hun logistieke keten. Wij houden de vaart in de verdere uitbouw van transport over water”, besluit Chris Danckaerts.