Schippersverenging Schuttevaer Utrecht hield op 28 december haar eerste jaarvergadering met het nieuwe, drie man sterke bestuur. Ze zijn dringend op zoek naar versterking; gezien de hoeveelheid werk zouden minimaal vijf bestuursleden nodig zijn.
Het bestuur bestaat naast voorzitter Leendert Schuller uit Karel Schuttevaer en Erik Schumacher. Zij besloten eind 2023 de vereniging voort te zetten nadat het vorige bestuur dat jaar opstapte wegens onvrede over de positie van de afdelingen en B-leden van Schippersvereniging Schuttevaer binnen Koninklijke Binnenvaart Nederland.
Het nieuwe bestuur vindt langzaam maar zeker zijn weg, onder meer in de overleggen met regionale overheden. Alle kwesties en vragen die bij de vorige jaarvergadering op tafel lagen, zijn opgepakt met de overheid, het SVS-hoofdbestuur en KBN. De samenwerking met KBN ervaren ze als positief en dat komt grotendeels dankzij de opstelling van de nieuwe voorzitter: “Ad Koppejan heeft voor een verbeterde communicatie gezorgd”, stelde SVS Utrecht-voorzitter Schuller.
Veel werk verzet
Dat er veel werk verzet is door het nieuwe bestuur, bleek bij de behandeling van de zaken die afgelopen jaar zijn behandeld. De plannen voor woningbouw aan de haven in Nijkerk was reden voor een bezwaarschrift van SVS Utrecht. Net als bij de doorlopend defecte stroomkasten langs de Handelskade; die zullen vervangen worden. En dankzij actie van SVS Utrecht is op Lage Weide eindelijk gesnoeid bij de stroomkasten.
Het verbreden van de Demkabocht in het Amsterdam-Rijnkanaal is uitgesteld; eerst moet de bodemvervuiling daar worden gesaneerd. Een terugkerende doorn in het oog is de lekkende en afgezette damwand binnen de Prinses Beatrixsluis. De afdeling zit eveneens bovenop de conservering bij Ravenswaaij en de renovatie van de Koninginnesluis. Het bestuur riep leden op om ervaringen over schades aan infrastructuur bij SVS Utrecht te melden. De registratie daarvan laat namelijk te wensen over, vindt het bestuur.
Demkabocht
Helaas was Rijkswaterstaat bij de behandeling van deze onderwerpen afwezig. Van de vijf genodigden komen er later alsnog twee: Frank Waarsenburg, omgevingsmanager, en zijn opvolgster Claudia Pasman, die in de tweede helft van de vergadering voorgesteld wordt.
Waarsenburg verduidelijkte alsnog een aantal onderwerpen uit de eerste helft van de vergadering. De opschorting van de verruiming van de Demkabocht zit ook hem dwars, maar hij kan niet aangeven wanneer alsnog wordt gestart. Over de damwand bij de Prinses Beatrixsluis onderhandelen de bouwcombinatie Sas van Vreeswijk en Rijkswaterstaat: er is een geschil over wie het werk gaat betalen.
Waarsenburg kwam ook nog even terug op een heikel punt dat in de vergadering van 2023 speelde: dat de trappen in de Prinses Beatrixsluissluis, Prins Bernardsluis en Prinses Irenesluis niet meer gebruikt mogen worden. “Ik heb het door jullie geuite ongenoegen gemeld binnen Rijkswaterstaat. De trappen zijn onmisbaar voor schippers en kunnen inderdaad geen beveiligingskooi krijgen.”
Rijkswaterstaat heeft dat standpunt geaccepteerd. Toch zijn er nog trappen dichtgetimmerd, blijkt uit reacties op de vergadering. Waarsenburg gaf toe dat er maar een enkel incident bekend is en dat dat watersport betreft en geen binnenvaartschippers.
70 jaar lid
Ook al is er een nieuw bestuur, het uitdelen van speldjes voor jubilerende leden blijft een vast onderdeel op de agenda. De niet aanwezige Jan Markus is zestig jaar lid, Henk Koen zelfs al zeventig jaar. De laatste nam duidelijk geëmotioneerd het speldje in ontvangst. Later licht hij toe: “Eigenlijk is het 75 jaar… Als 15-jarige jongen werd ik attent gemaakt op Koninklijke Schuttevaer en het belang van de vereniging. Ik sloot mij toen direct als jeugdlid aan.”
Officieel tellen de jaren van het jeugdlidmaatschap niet mee voor de vereniging. Dat doet er niet toe voor Koen. “Ik voel mij vereerd met het speldje en wil benadrukken dat jonge schippers echt lid moeten worden en samen voor de scheepvaart moeten opkomen. Zonder Schuttevaer stonden de schippers er nog slechter voor; het is echt nodig”, stelde de 90-jarige Koen die nog met regelmaat op de bunkerboot van Markus te vinden is.
Ongevallen
Marc van Dinteren en Pieter Schild gaven een presentatie over hun werk bij de Forensische Opsporing Verkeer, Verkeersongevallenanalyse (VOA) van de politie. Ze doen onderzoek naar ernstige ongelukken. De conclusie uit hun verhaal is dat een van de belangrijkste oorzaken mis- of geen communicatie is. Door communicatie, duidelijke terminologie en helderheid is veel te voorkomen; aannames zijn uit den boze.
De binnenvaarttaal is Duits en dat wordt door lang niet iedereen goed gesproken – soms helemaal niet. Een punt waar de zaal honderd procent achter stond, was dat achteraf meer bekend moet worden over oorzaken van ongelukken; daar leert iedereen van. Dat zou een taak van het OM, politie of de media kunnen worden. De agenten waren het op hun beurt met de schippers eens dat een verplichte opleiding voor de watersport een goede zaak zou zijn voor de veiligheid.
Door Evert Bruinekool