Van de emissie door de binnenvaart is op de oevers langs rivieren weinig merkbaar. Dat concludeert de Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt uit een recent onderzoek. Daardoor is er geen enkele onderbouwing voor een hoge emissiebelasting voor schepen in havens en woongebieden, waarschuwt de BDB. Milieuorganisaties pleitten daar onlangs voor.
Concentraties
Ingenieursbureau Lohmeyer heeft in opdracht van het Bundesanstalt für Gewässerkunde bestudeerd welke concentraties fijnstof, roet, HC, NOx en CO in de lucht langs vaarwegen aan de binnenvaart toe te schrijven is. De metingen zijn verricht op de Rijn bij Wesel, Bonn/Keulen en Karlsruhe en op de Spree in Berlijn.
Het BDB spreekt van uitkomsten die ‘duidelijk en indrukwekkend’ zijn. Logischerwijs zijn de concentraties boven de vaargeul het hoogst. Boven de oevers zijn ze in de meeste gevallen dermate vervluchtigd dat ze ruim onder de normen liggen. ‘Er is geen sprake van gezondheidsgevaar. Verplichte uitlaatgassennabehandeling heeft dan ook geeft effect. De belasting van de luchtkwaliteit komt kennelijk van andere bronnen dan de binnenvaart.’