- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNerodia heeft toekomst als bestemming

Nerodia heeft toekomst als bestemming

- Advertentie -

Delen

Bij de 135 en 11,40 meter grote Nerodia ontbreekt de platte kop die zijn naamgever kenmerkt. Nerodia is een waterslang die in alle type wateren gedijt. Deze Nerodia gleed in Orsova te water en is een look-a-like van het anno 2009 in de vaart gekomen mts Anaconda.
Jurn Bergsma tekent als kapitein en mede-eigenaar van de Nerodia, die onder de Anaconda CV te boek staat. Zanen Shipbuilding liet het casco bouwen en H&U uit Dintelmond realiseerde het tot een tankschip, met de GEFO-vlag in top.

De verlengde jetrunner Nerodia draagt op 3,30 meter diepgang 3508 ton. De 1835 Caterpillar zet met deze diepgang 20 kilometer op de klok. Zonder ballast duikt het schip dankzij het ingezonken roefdek onder de overzakbare EBR-stuurhut naar 5,70 meter.
Naast het fraaie Orsova-casco, de uitstekende inbouw en professionaliteit van het Zanen Shipbuilding-team bezit de Nerodia als bijzonderheid een spudpaal van Leeuwestein Scheepsinstallaties.
Nerodia Tankvaart CV is een samenwerking van de families Danser, Bergsma en Van Veen. Het type Jetrunner in een 135 meter-versie was een idee van Jurn Bergsma. In 2008 overtuigde hij zijn compagnons tot samenwerking, waarmee Nerodia Tankvaart CV een feit was.
Aanvankelijk bemiddelde Zanen Shipbuilding voor twee casco’s. Echter, na de stapelloop van het eerste casco sloot de grote en legendarische Oekraïense Nicolajev-werf zijn poorten wegens de economische malaise. Hierdoor bouwde Orsova het tweede casco.
Technisch Bureau H&U is klein, niettemin veelzijdig. Het bedrijf beschikt onder andere over keuringscertificeringen voor de natte en de droge lading. Als nieuwe service heeft H&U een samenwerking met de Hansa-dokken (Ship Repair) in Antwerpen voor keuring, reparatie en het ‘knippen en scheren’ van alle scheepstypen. “Een concept dat werkt”, volgens directeur Jan Hasselmeijer. “Of het een motorvervanging, revisie of nieuwbouw betreft, voortdurend zijn we binnen de speelruimte die we van onze klanten krijgen op zoek naar snel, technisch hoogstaand en betaalbaar werk.”

Samen sterk
De Nerodia heeft tien tanks en vijf Bornemann-pompen van EPS. Het prefab leidingwerk is van Anko Piping. John Tournier van DMT leverde een compleet nautisch en communicatiepakket.
Pon zorgde voor een 3512 Caterpillar. Van der Velden-roeren sturen het schip. Twee Veth-stuurroosters manoeuvreren het voorschip. Rullens Elektrotechniek was er om de eindjes aan elkaar te knopen. De stuurhut en de verblijven werden van comfort voorzien door Verveer Scheepsbetimmeringen. Voor het interieur deed Femke Snellens haar boodschappen onder andere bij Interieurverzorging Paans in Werkendam. Cornet Service uit Werkendam verfde de machine­kamer van bouwplaats tot showroom.

 

Cornet Werkendam verfde de machinekamer van bouwplaats naar showroom. (foto’s Johan de Witte)

De vader van Jurn Bergsma was een zeeman. Zelf was hij nauwelijks 15 toen hij in zijn stageperiode aan dek stond bij Geert van Veen op het mts Marian. Het beviel en hij kwam er na het mbo in dienst. Nadien leerde hij de Moezel kennen op het koppelverband Anaconda; later praaide Kees van Gent hem op zijn duwboot Amice.
Twee jaar autotechniek en branche­management op de IVA in Driebergen was zijn ‘time-out’ als varensman. Hij leerde er alles van een auto. Niettemin won het water! De ronduit sympathieke Jurn Bergs­ma en Femke Snellens zijn partners die samen leven en werken. Femke heeft eveneens een maritieme achtergrond. Vorig jaar december eindigde hun 33 weken lange zwangerschap in groot verdriet. Quinten redde het niet. Zo’n nieuw schip is dan heel betrekkelijk. Samen zijn ze sterk. Doorgaan geeft weer toekomst.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -