Door de hoge waterstand zien de wegen naar TeamCo in Heusden er vandaag totaal anders uit. Je rijdt over dijken waar je anders aan weerszijden altijd vee ziet rondlopen. Nu heeft de rivier bezit genomen van al het groen en lijkt de Bergsche Maas bij Heusden wel een randmeer. Het verschil zit hem in de bomen: bij een randmeer staan die langs de oever en hier staan de bomen
in het meer. De paar straatjes die je in het volbloed historische stadje Heusden mag doorrijden brengen je met hun bruggetjes, poorten, torentjes en transen altijd even kortstondig terug in de tijd. Het oogt daar nog steeds alsof er ieder moment een paar gehelmde Spanjaarden de straat kunnen binnenstappen.
Nadat je op de parking bij Gerrie van Tiem en Marcel Zweers bent uitgestapt sta je binnen de kortste keren weer met twee benen in de werkelijkheid en de stromende regen. De Eternity heeft zijn geslaagde proefvaart achter de rug en zal de werf binnen enkele dagen zijn achterschip presenteren als het de afbouwkade verlaat. Vorig jaar is het door Rensen Shipbuilding ontworpen casco vanuit China in ons land gearriveerd waarna het vier maanden terug bij TeamCo werd vastgemaakt. Op het achterdek wapperen de Luxemburgse kleuren: het land van vestiging van Eternity Shipping S.A. van Erik Verstraeten en zijn partner ‘s Heerengave Daes, alsmede Peter Peeters en zijn echtgenote Pascale Bellens.
Letter ‘Y’
Als we aan boord stappen van het tien (gecoate) tanks tellende schip, staan we meteen oog in oog met het leidingsysteem van VeKa Piping: de laad- en losleiding, gasretourstrippenleiding, geïsoleerd en getraced. Marflex zorgt met een capaciteit van 1000 m3 per uur voor de verbindende factor. Als we via de glimmende Blommaert-trap het stuurhuis hebben bereikt geeft Peter Peeters aan dat we onze schoenen kunnen aanhouden: er ligt nog een beschermende tweede laag over de vloerbedekking. De vloerverwarming van Speedheat heeft daar overigens absoluut geen moeite mee.
Er wisselen wat handboeken en een laptop van plaats zodat onze foto van de schitterende lessenaar geen storende ballast zal vertonen. We herkennen meteen het werk van Johan de Leeuw uit Werkendam, waarover ze aan boord zeer content zijn. Dat zijn ze ook over de samenwerking en de wijze waarop TeamCo de afbouw aanpakt. Met een derde partner, Guido van Ruysevelt, is daarom bij TeamCo inmiddels al weer aangevangen met de afbouw van nog een tankschip, de Integrety. Alle schepen van dit drietal hebben een scheepsnaam die eindigt op de letter ‘Y’. Zo ook de bestaande schepen mts Infinity en mts Intensity. Peeters overtrof het aantal ‘Y’-s in de scheepsnaam: hij bouwde eerder onder eigen naam nog het mts Symphony.
Rust
In het stuurhuis moeten door enkele leveranciers nog wat last minute-karweitjes worden gedaan zodat we besluiten om af te dalen naar de woning om daar verder te spreken. We maken kennis met Pascale Bellens. Ze is de laatste weken heel druk geweest met de inrichting van het schip. We stellen meteen vast dat het een taak is die haar op het lijf is geschreven. Ze heeft maar liefst twee woningen ingericht, vijf slaapkamers, een gezamenlijke keuken en twee badkamers. De kleur van de zwarte plavuizen en de witte hoogglans betimmering komt overal terug, waarbij met grijs de balans is hersteld tussen het zwart en wit. Met dezelfde artistieke talenten heeft ze enkele bijpassende schilderijen in 3-D gemaakt, eveneens met die kleurstelling. Door slechts die enkele kleuren is er veel rust en oogt alles nog ruimer dan het is.
Peter Peeters is van opgegroeid in de tankvaart. Na zijn opleiding heeft hij zowel bij zijn grootvader als bij zijn vader gevaren. De weg naar zelfstandigheid begon voor hem toen hij voor een periode van vijf jaar een tankschip had gehuurd. Daarna kwam de eerste nieuwbouw en de aankoop van een (bestaand) tweede schip.
(foto’s Hans Heiligers)
Dit type C-tankschip zal worden ingezet voor de bevrachter waarmee hij een stevige relatie heeft opgebouwd. De Eternity zal chemicaliën gaan vervoeren voor de Unitas United Shipping and Trucking Company NV, een onderneming aan de stam van de GEFO-groep.
En om de goede relatie met de bevrachter nog verder te bestendigen is er aan boord van alles aan gedaan om de producten in gezonde conditie en op de voorgeschreven temperatuur op de losplaats te kunnen afleveren. Zo is er in het voorschip een thermische ketel van Heatmaster die er voor zorgt dat de temperatuur van de producten niet onder de 6 graden komt. Zou dat wel gebeuren, dan gaat de lading kristalliseren en dat is volgens de vervoersovereenkomst niet de bedoeling. Voor onvoorziene omstandigheden is er een krachtige warmtewisselaar aan boord waarmee voldoende water van 80 graden aan dek beschikbaar is. Vandaar dat we meteen op ons schrijfblok de aantekening maken dat geconditioneerd vervoer bij Eternity Shipping in goede handen is.
Er wordt nogal eens paraxyleen vervoerd. Na bewerking wordt dat omgezet in polyethyleen-tereftalaat (PET) voor de productie van de gelijknamige frisdrankflessen. Een ander product dat meer dan eens in de tien gecoate tanks wordt vervoerd is benzeen. Dat is de grondstof voor veel producten die we uiteindelijk terugvinden in verpakkingen en isolatiemateriaal. Ook de auto-industrie is een grote afnemer (bumpers, dashboards) en je vindt de samenstelling ook terug in tennisrackets, sportschoenen en de behuizing van elektrische gereedschappen en keukenapparatuur.
Afnemers van die grondstoffen vinden we zowel in het ARA-gebied als rond de Rijn en de Duitse kanalen. De afmetingen van het schip vormen voor die bestemming geen bezwaar: 110 x 11,40 x 3,75 meter. De Eternity telt 3130 ton en heeft een gezamenlijke tankinhoud van 3800 m3.
(Hans Heiligers)