- Advertentie -
- Advertentie -
HomeOok bij APMT gaan zeeschepen aan de walstroom

Ook bij APMT gaan zeeschepen aan de walstroom

- Advertentie -

Delen

APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) zal vanaf 2028 op zijn terminal walstroom aanbieden voor zeeschepen. Daarvoor heeft het bedrijf een overeenkomst ondertekend met Rotterdam Shore Power, een samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Eerder maakten RWG en ECT zo’nzelfde stap bekend.

De CO2-uitstoot wordt met bijna 7.000 ton per jaar verminderd als zeeschepen elektriciteit aftappen bij APMT MVII. Ook de uitstoot van stikstof en fijnstof zal erdoor dalen. In totaal zullen schepen jaarlijks zo’n 13.000 MWh gaan gebruiken bij de terminal. Rotterdam Shore Power en APMT MVII geven samen vorm aan de verdere ontwikkeling en invoering van de walstroomvoorziening op de terminal. Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Dat is ruim op tijd voor de Europese regelgeving die vanaf 2030 walstroom verplicht stelt voor containerschepen.

Duurzamere haven

“Het aanbieden van walstroom aan onze klanten is een logische volgende stap in onze wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren”, zegt Harold Kunst, CEO van APMT MVII. “Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is een belangrijke stap in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een voorloper in de wereld te maken op het gebied van duurzaamheid.”

Ook Rotterdam Shore Power sluit zich aan bij die boodschap. “Met deze samenwerking voegen we een derde deepsea terminal toe aan ons walstroomportfolio”, aldus directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn. “Dit is een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van de uitstoot.”’

Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) en Tiemo Arkesteijn (RSP). (foto Marc Nolte)

“Flinke stap”

“Walstroom is een effectieve manier om de uitstoot van de scheepvaart terug te dringen, en zorgt er ook nog eens voor dat schepen aan de kade geen herrie maken”, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Het is mooi om te zien dat de Rotterdamse haven nu weer een flinke stap neemt om de haven duurzamer te maken.”

APMT MVII is nu al een CO2-emissievrije terminal, met gebouwen en terreinen die energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Zo rijden er volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s) rond. Deze voertuigen verplaatsen de containers op het terminalterrein en rijden op groene stroom. Die is opgewekt door windenergie.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -