Nauplius klaart ombouwklus survey-vaartuig

0

In opdracht van De Vries &  Van de Wiel, onderdeel van de Belgische baggeraar DEME, heeft Nauplius Workboats een snelvarend schip omgebouwd tot survey-vaartuig voor hydrografisch onderzoek. Het schip heet Wieringen.

De afgelopen weken is een team van het Groningse bedrijf bezig geweest met de conversie. ‘Wij hebben, om het vaartuig geschikt te maken voor hydrografisch werk onder UK vlag, diverse constructieve en uitrustingstechnische aanpassingen doorgevoerd’, vertelt Dick Westera. ‘Het gaat onder meer om de installatie van een moonpool en diverse vaste sensoren om peilingen te kunnen doen, de plaatsing van een nieuwe generator, aanpassing van het elektriciteitssysteem en de plaatsing van grotere accu’s. Uiteraard wordt er een volledige survey-tafel geïnstalleerd. Voor deze gelegenheid zijn de werkzaamheden uitgevoerd op onze tijdelijke locatie in Hindeloopen.’

Nauplius Workboats is een relatief jong bedrijf, maar eigenaren en management hebben een lange en brede ervaring in de scheepsbouwindustrie. Dick Westera, met ruim 35 jaar ervaring op managementniveau in de maritieme sector, is als commercieel directeur verantwoordelijk voor marketing en sales.

 

NaupliusWorkboats 01Internationaal

‘Er zijn veel bedrijven die vaartuigen kunnen bouwen die geschikt zijn voor tal van werkzaamheden’, stelt Westera. ‘ Nauplius echter ontwikkelt, bouwt en verbouwt ook schepen voor heel specifieke toepassingen. ‘Wij doen liever geen concessies aan kwaliteit voor multi-inzetbaarheid maar bouwen het beste schip voor de gewenste toepassing.’

Die toepassingen variëren sterk. Gezien de internationale ervaring van het management richt Nauplius zich op de internationale markt van onder meer viskwekerijen en snelvarende loodsboten, crewtenders, patrouille- en ondersteuningsvaartuigen en speciale hulpvaartuigen zoals ambulanceschepen, schepen voor oliebestrijding en vaartuigen voor de brandweer.

 

Nieuwe lijn

Nauplius heeft op eigen initiatief een nieuwe lijn van zes verschillende scheepstypen ontwikkeld. ‘Onze specialisten volgen voortdurend de ontwikkelingen in de markt en ontwikkelen daar waar zij kansen zien nieuwe scheepstypen’, legt Westera uit. ‘Een voorbeeld daarvan is een relatief lichtgewicht 15 meter lang survey schip dat met behulp van de boordkranen aan dek kan worden gehesen van een moederschip.’

Het dienstenpakket van Nauplius is breed. ‘Het gaat niet alleen om ontwikkeling, nieuwbouw, renovatie en conversie. Onze opdrachtgevers kunnen ook gebruikmaken van onze kennis en ervaring als het gaat om de aankoop van schepen. De Vries & Van de Wiel is daarvan een goed voorbeeld. Zij hebben ons benaderd met de vraag welk schip het meest geschikt zou zijn voor de conversie naar een survey-vaartuig. Op basis van onze adviezen hebben zij uiteindelijk het schip aangekocht dat wij voor hen hebben omgebouwd.’

 

NaupliusWorkboats 03
Het inmeten van de sensoren. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie & Tekst)

Maritiem Cluster Friesland

In samenwerking met zusterbedrijf Argos Engineering was Nauplius Workboats onder meer betrokken bij de bouw van vijf tenders voor de Dutch Pilot Association. Verder was het management verantwoordelijk voor het projectmanagement van tien surveyschepen en crewtenders. Nauplius werkt op projectbasis samen met onder meer Argos Engineering en Maritiem Cluster Friesland en maakt gebruik van specialistische bedrijven die voor projecten van meerwaarde kunnen zijn.

‘Op deze wijze kunnen wij zowel kleine als grote projecten binnen budget en op tijd leveren’, verduidelijkt Westera. ‘Juist die samenwerking maakt dat wij altijd kunnen beschikken over de gewenste deskundigheid. Hierdoor zijn wij in staat het beste vaartuig te leveren voor de gevraagde toepassing.’

 

Nauplius Workboats is van 14 tot en met 16 april aanwezig op Ocean Business in Southampton in het Nederlands paviljoen van de Dutch Ocean Group.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.