WASUB: onderzeeër op menskracht

0

Op de Hiswa was afgelopen week een vreemd vaartuig te zien: WASUB. Dat is ook de naam van één van de vele DreamTeams van de TU Delft. Inge van Staalduinen, een van de studenten uit het team, vertelt over het project.

Het ultieme doel is een door menskracht aangedreven onderzeeër te ontwerpen en bouwen. Dat is inmiddels gelukt. Model 5 is zelfs inmiddels al gerealiseerd. Komende zomer doet het WASUB-team – weer – mee aan een wedstrijd in de Verenigde Staten. De International Submarine Races vinden van 22 tot en met 26 jun bij het Naval Surface Warfare Center vlak bij Washington.

 

Kun je vertellen wat jullie project inhoudt?

‘Het WASUB-team bestaat uit een groep enthousiaste studenten van verschillende faculteiten binnen de TU Delft. Gezamenlijk ontwerpen, engineeren en bouwen wij een mens aangedreven onderzeeër. Met deze onderzeeër nemen wij komende zomer deel aan een internationale wedstrijd in Amerika.

Wij werken nauw samen met bedrijven. Zij ondersteunen ons met geld en goederen, maar vooral met kennis. Door praktische kennis van bedrijven te vermengen met frisse ideeën van studenten ontstaan prachtige nieuwe ontwerpen en samenwerkingen.’

 

Wasub2Sinds wanneer bestaat de WASUB?

‘Het project is gestart in 2003 met een ontwerpcasus van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek. Dit project is gegroeid en in 2003/2004 is WASUB I gebouwd. Deze onderzeeër heeft de internationale wedstrijd in Amerika gewonnen. Het jaar daarna is WASUB II gebouwd en vervolgens heeft het project een aantal jaren stilgelegen. In 2012/2013 is het project weer opgestart en is de tweede plaats in Amerika behaald. Vervolgens is afgelopen jaar WASUB IV gebouwd en dit jaar WASUB V. Het project bestaat dus al ruim elf jaar.’

 

Wat is jullie doel?

‘Ons hoofddoel is het verbreken van het wereldsnelheidsrecord voor eenpersoons schroef aangedreven onderzeeërs. Op dit moment ligt dat op 7,28 knopen, wat gelijk is aan 13,49 kilometer per uur. Daarnaast willen we graag een platform bieden aan studenten, zodat zij zichzelf kunnen ontwikkelen in de praktijk en in aanraking kunnen komen met bedrijven.’

 

Hoe denken jullie de andere teams te verslaan?

‘Dit jaar hebben wij een ontwerp dat op technisch gebied sterk is. Aan de hand van de opgedane kennis van de afgelopen jaren is het ontwerp van de WASUB geoptimaliseerd. Bij een goed ontwerp draait het om het geheel en niet om de onderdelen apart. Een aandrijflijn kan op zichzelf perfect zijn, maar hij moet wel in de romp passen! Ons doel is om alle onderdelen perfect op elkaar af te stemmen en zo de winst mee naar Nederland te brengen.

Daarnaast is er dit jaar voor het eerst een speciaal trainingsprogramma voor de piloten van de WASUB. Deze hebben vele selecties moeten doorstaan. Vervolgens worden zij met persoonlijke trainingsprogramma’s helemaal klaargestoomd voor de race. Zij zijn de motor van de onderzeeër en daarom erg belangrijk.’

 

Jullie gebruiken een contraroterende schroef. Waarom?

‘Het gebruik van deze schroef heeft een aantal voordelen. Allereest heeft een contraroterende schroef een hogere efficiëntie dan een conventionele schroef. Daarnaast zal de romp bij een contraroterende schroef  twee tegengestelde momenten ondervinden in plaats van één moment. Hierdoor is het resulterende rolmoment op de romp kleiner en zal het liggen onder een rolhoek voorkomen worden. Dit biedt voordelen, want er zal minder gecorrigeerd hoeven te worden met de vinnen waardoor de weerstand kleiner wordt.’

 

Hoe wordt de onderzeeër bestuurd?

‘Aan de achterkant van de onderzeeër zijn vier vinnen gemonteerd in een plusconfiguratie. Deze vinnen worden aangestuurd met servomotoren. Op deze manier is het mogelijk om de onderzeeër te besturen.

De servomotoren worden aangestuurd door een automatische piloot. Deze maakt gebruik van de gegevens van  sensoren in de onderzeeër. Zo worden én oriëntatie én diepte van de onderzeeër gemeten. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt en de onderzeeër kan dan zelf bepalen welke uitslagen van de roeren nodig zijn om de onderzeeër op koers te houden.’

 

Hoe gebeurt de aandrijving plaats en waarom is voor die vorm gekozen?

‘In de onderzeeër zit een trapmechanisme zoals je dat op iedere fiets vindt. Er is een groot kettingblad met twee trappers en vanaf dit blad loopt een ketting naar de achterkant van de onderzeeër. Hier bevindt zich een klein kettingblad. De draaiende beweging wordt hier middels een dubbele haakse overbrenging omgezet in een contraroterende beweging. Deze beweging wordt door een coaxiale as naar de schroef gevoerd. Vervolgens drijft de binnenste as het achterste schroefblad aan en de buitenste as drijft het voorste schroefblad aan. Hierdoor ontstaat de contra roterende beweging.

Er is gekozen voor een relatief simpele aandrijving zonder afdichtingen. Alle componenten draaien in water. Deze keuze is gemaakt in verband met de verliezen die optreden als alle tandwielen afgesloten moeten worden van het water. Daarnaast biedt het gebruik van tandwielen en een ketting veel flexibiliteit voor de piloten. Het is mogelijk om de trappers in hoogte en lengte te verstellen. Het is ook mogelijk om tandwielen te wisselen en zo de zwaarte van het trappen aan te passen. Op deze manier is de aandrijving aan te passen aan de eisen en voorkeuren van de piloot.’

 

Zo lag de WASUB er tijdens de Hiswa in Amsterdam RAI bij.
Zo lag de WASUB er tijdens de Hiswa in Amsterdam RAI bij.

Hoe zit/ligt de piloot er bij tijdens de race?

‘Je moet je voorstellen dat je in een wetsuit 5 meter onder water in een afgesloten krappe ruimte zit. Deze ruimte is volledig gevuld met water waardoor je adem zal moeten halen door middel van duikapparatuur. Vervolgens moet je ongeveer 30 seconden de benen uit je lijf trappen.’

 

 

Hoe belangrijk is sponsoring voor jullie?

‘Sponsoring is heel belangrijk voor WASUB. Dit team is een stichting. Om aan voldoende middelen te komen voor het uitvoeren van dit mooie project zijn sponsors onmisbaar. We proberen deze sponsoring wel verder te laten gaan dan alleen het krijgen van geld en het plakken van logo’s op de onderzeeër en banners.

In onze filosofie moet de sponsoring van een bedrijf aansluiten bij de werkwijze van het team. Zo proberen wij bedrijven al in de ontwerpfase bij het project te betrekken. Op deze manier kunnen wij creatieve ideeën van ons team combineren met praktijkkennis van die bedrijven. Deze samenwerking leidt niet alleen tot innovatieve oplossingen, maar wordt door studenten en bedrijven als leerzaam en vooral leuk ervaren! Op deze manier proberen we de interactie met bedrijven voor de studenten en de bedrijven levendiger te maken.

Naast deze kennis en producten zijn er ook financiële sponsors nodig. De sponsors die ons financieel ondersteunen proberen wij ook zo goed mogelijk tegemoet te komen. Iedereen heeft een ander doel met sponsoring. In overleg is het altijd mogelijk om een overeenkomst te maken die aansluit bij de wensen van de sponsor en die WASUB in staat stelt om haar doel te bereiken!’

 

Wat heeft het bedrijfsleven aan WASUB?

‘Het bedrijfsleven komt via WASUB al vroeg in aanraking met gedreven studenten. De studenten in een dergelijk project zijn bereid om een extra stap te zetten. Zij zijn erg gemotiveerd en doen tijdens veel ervaring op met het werken in projectvorm. Tijdens deze samenwerking kunnen bedrijven zich profileren ten opzichte van de studenten en op deze manier laten zien wat zij doen en hoe een baan bij hun eruit zou kunnen zien.

Vanuit het team wordt onderzoek gedaan naar nieuwe productietechnieken en innovatie van bestaande onderdelen. Het team kan hierbij werken als het cement tussen verschillende bedrijven. Op deze manier worden bedrijven samengebracht en kunnen nieuwe technieken van de grond komen.’

 

Meer informatie is te vinden op de Facebook-pagina en de website van WASUB. Daar kunnen geïnteresseerden zich ook aanmelden voor de maandelijkse nieuwsbrief.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.