Vanaf 1 januari 2015 geldt in Noord-Brabant en Zuid-Holland een verbod voor binnenschepen op het naar de buitenlucht ontgassen van benzeen. Een jaar later wordt het verbod uitgebreid met voor vijf benzeenhoudende stoffen (meer dan 10 procent benzeen). Er zijn alternatieve methodes om ladingtanks van gas te ontdoen, zoals condensatie door stikstof (Vento Clean System) en binding door een mist van zeepwater (Vaitec). Inzet van deze mobiele units kost echter geld. En dan is er nog een probleem: wanneer is een tank of schip ‘ontgast’. Daarnaar is onderzoek gedaan en binnenkort komt er een werkbare definitie, belooft Deltalings.
Deltalinqs, belangenbehartiger voor het Rotterdamse havenbedrijfsleven, trekt de kar van project Recover C. Daarbinnen werken in de regio Rijnmond diverse partijen, samen om praktische scenario’s te ontwikkelen om naleving van de nieuwe wetgeving mogelijk te maken (en betaalbaar te houden).
AVEL
‘Het is van groot belang dat er, gelet op de inwerkingtreding van het aanstaande verbod, op korte termijn duidelijkheid komt over de definitie van ‘ontgast’, schrijft Deltalinqs deze week op zijn site. Die definitie wordt ‘AVEL’ genoemd: ‘Acceptable Venting Emission Level.
Vanuit Recover C is een opdracht verstrekt aan ingenieursbureau RHDHV om op korte termijn met een onderbouwde keuze van AVEL te komen. In elk geval voordat het ontgasverbod van kracht worden. Zodat de scheepvaart en de verwerkers weten waar ze aan toe zijn.
‘Een grenswaarde welke ook op operationeel niveau controleerbaar, handhaafbaar en uitvoerbaar is’, aldus Deltalinqs. ‘Deze onderbouwing kan met de provincies en op internationaal niveau ten behoeve van mogelijke toekomstige internationale wet- en regelgeving worden gebruikt.’
Kosten per schip: 1.261 tot 3.138 euro per ontgassing
Ingenieursbureau RHDHV heeft ook kostenramingen voor behandelingsinstallaties gepubliceerd. De investeringen liggen afhankelijk van de techniek tussen de 250.000 en 1.700.000 euro. Daarnaast heeft de exploitant van zo’n dampverwerkingsinstallatie operationele kosten (vooral elektriciteit, materialen en personeel). Per ontgast schip zou een behandeling tussen 1.261 en 3.138 euro kosten. Dit bedrag is dan wel afhankelijk van de AVEL: hoe scherper de norm van het resterende gasniveau dat wordt toegestaan in de tanks, hoe langer de installatie werk heeft en hoe hoger de kosten uitpakken.