- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Naar een achterland-masterplan 2020”

“Naar een achterland-masterplan 2020”

- Advertentie -

Delen

“We moeten toe naar een ‘achterland-masterplan 2020’ zodat we innovatieve initiatieven kunnen ontwikkelen in een multi-modale omgeving”, zei voorzitter Pieter Struijs donderdag 28 oktober bij het jaardiner van het CBRB. Hij zoekt daarbij meer samenwerking met andere modaliteiten en terminals maar ook tussen de binnenvaartorganisaties onderling. “Daar zijn weer gesprekken over gaande en die verlopen positief.”

Pieter Struijs spreekt de leden en genodigden toe bij het CBRB jaardiner.

Tijdens het jaardiner waarbij 200 genodigden aanwezig waren – meer gingen er ook niet in de zaal van het Van der Valk Hotel in Ridderkerk – lieten verschillende sprekers zich kritisch uit over de binnenvaartambassadeur, Arie Verberk. Met name dat Verberk in het voorjaar werd aangesteld om binnen drie maanden met een rapportage te komen en dat die er eind oktober officieel nog steeds niet is.
NEA-directeur Menno Menist deed er zelfs wat lacherig over. “Als hij niet komt met het advies meer samen te werken, dan moet hij zijn werk opnieuw doen, maar dan in drie weken.”

Teleurstellend
Pieter Struijs noemde het teleurstellend wat de binnenvaartambassadeur tot nu toe heeft gedaan. Het heeft allemaal te lang geduurd en daarbij heeft Verberk in zijn nog steeds niet geopenbaarde stukken duidelijk aangegeven dat er voor de korte termijn geen oplossingen voor handen zijn.
“Er zijn op de korte termijn geen plannen gemaakt of te maken tussen binnenvaartambassadeur, banken en overheid”, aldus Struijs, die de doelstelling om marktmacht te verwerven door middel van samenwerkingsverbanden ‘verkeerd’ noemt. “Het CBRB ondersteunt deze initiatieven zolang deze samenwerkingsverbanden tot doel hebben gezamenlijk tot een efficiënter bedrijfsvoering en gezamenlijke acquisitie te komen. Het streven naar marktmacht leidt tot spanningen met de verladers."
De samenwerking die Verberk voor de langere termijn als een oplossing aandraagt, betekent in elk geval een nieuw offensief tegen de versnippering van de binnenvaart. “Te veel hangt boven de binnenvaart het bordje ‘onbetrouwbaar’. Ten onrechte. Het betekent dat we er alles aan moeten doen om als betrouwbaar vervoerder een erkend partner te zijn in het achterlandnetwerk.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -