Mts Belize is eerste van ‘quattro-project’

0

Nee, nee, er wordt geen auto mee bedoeld. Maar een spitse geest koppelde ‘quattro’ aan de order van vier op rij. Belize ligt aan de Caraïbische Zee tussen Mexico en Guatemala met een parelwit strand ervoor.

Aanvankelijk zou de Belize in Dordrecht bij hoofdleverancier Dolderman worden afgebouwd. Het werd Breko Shipbuilding & Repair. Waarom? Gebouwd in Kladovo bij de gebroeders De Jonge en voorzien van PSI-leidingwerk ging het casco voor de onderwater-equipment in het dok bij Breko, precies op een moment dat bij Dolderman het werk uit de spuigaten liep en bij Breko Shipbuilding & Repair een gat viel wegens twee vertraagde casco’s.

“Kunnen jullie de motoren er vast in plaatsen”, was de vraag vanuit Dordt. En een week later, in samenspraak met de opdrachtgever Guadeloupe Shipping CV: “Is het mogelijk de Belize ook helemaal af te bouwen?” Jawel, dat kon Breko, waarmee de Belize een resultaat is van samen verder komen.

 

Inrichten

Ook al niet gewoon is het werk van Kim Berkhout Westerman. Waar de opdracht­gever meestal gaat voor ervaringsdeskundigen, kreeg Kim met haar beginnend Interieur en Styling bedrijfje carte blanche om de Belize in te richten.

Moeilijk vond ze dat niet. “Alleen, alles is anders dan in huizen en dat is meteen de uitdaging. Je gaat gewoon met je gevoel aan de slag. Inrichten heeft geen concrete richtlijnen. Dit is een werkschip, dat vraagt om duurzaam materiaal. Je speelt met materiaal en kleur om het een warme uitstraling te geven, waarbij ik me wel afvraag wat de kapiteinsvrouw ervan vindt.”

Waar ze blij van wordt? “Als het samenkomt wat je hebt uitgekozen en het wordt mooi gevonden.” Kim mag de volgende drie schepen ook inrichten. Een aardige verschijning op de werkvloer!

 

Professionals

Rino Werkman is de man die zorgt dat straks alles draait aan boord en de Belize met de Interstream Barging-vlag in de mast naar een terminal vertrekt. “Het is een genoegen om met Breko’s projectman Alex Mutsaars en zijn team te werken, vertelt Rino. “Het zijn professionals!”

Rino wijst ook op Stam Constructie uit Sprang-Capelle, een relatie van Dolderman die hier schitterend werk geleverd heeft. Stam Constructie heeft een voorliefde voor rvs-bewerking, maar is ook ijzersterk in staal en aluminium.

Nog relatief nieuw in de conserverings­business zijn ook de twee zonen van Reinder en Gerrit de Jonge. Het zijn Otto en Robin, die met hun bedrijf Root Recruitment de Belize van binnen en buiten in de verf hebben gezet. Het blinkt van ijver, waarbij schuurpapier en afplakband royaal zijn toegepast. Mooi resultaat en nog wel in de winter!

De belangrijkste man aan boord is kapitein Gerlof Meijer. We praaien Meijer net voor de technische proefvaart. Hij spreekt met trots over de uitvoering van de Belize. “Voor mij het meest complete schip tot dusver. Moet lukken – zo niet, dan ligt het aan mij.” Meijer zorgt zelf voor zijn medewerkers aan boord.

Vóóruit-strevend ontwerp

Overeenkomstig de visie van Gebr. de Jonge voor weerstandsvermindering is bij diverse schepen het ‘De Jonge ECO-NOMY’-concept in onderdelen toegepast, inclusief het Van der Velden-roersysteem. Vanzelfsprekend ligt het accent bij de Belize op een combinatie van draagvermogen en snelheid met minimaal brandstofverbruik. Door een goede tekenaar en slim materiaalgebruik is het cascogewicht licht.

De machinekamer-equipment draagt met twee relatief lichte Caterpillar-motoren bij aan het draagvermogen. De afmetingen van het schip zijn 110 x 11,45 meter. De door Kampers geleverde stuurhut zakt aan dek en daarmee is de Belize Kanal geeignet. Er zijn negen tanks met Bornemann-kruiplijnpompen, door EPS geleverd. De elektrische installatie is van EMS.

De Belize is een type C en vooral een doelmatig schip, samengesteld met de juiste componenten. Met een goede installatie als voorwaarde maakt het type ECO-NOMY zijn naam waar!

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.