Een beproefd model, houdt geen water vast, draagt uitstekend, onderscheidt zich als kanalgängige tanker door minimale kruiphoogte en uitgekiend ballastleidingsysteem, is eigentijds goed uitgerust en als ’type Eventus’ van Groningen Shipyard BV gerold. Steef Meeuwisse staat er aan ’t roer en heeft de vlag van Pamina Tankschifffahrt GmbH Basel in de mast.
Op weg naar de Kaaiman is het raden of de naam nog iets met reislust, hobby of ‘de befaamde eilanden’ van doen heeft. Verbeelding over de Kaaiman en zijn tropische leefomgeving verkleinen voor ons de invloed van regen en file op de A15. Eenmaal aan boord bij Steef Meeuwisse geeft hij als antwoordt op de onvermijdelijke vraag: "We vonden het gewoon een leuke naam."
(foto’s Johan de Witte)
In de wacht voor de volle bak gasolie naar Straatsburg – alweer de derde reis – praten we met de sympathieke Steef Meeuwisse over het nieuwe schip en dat zijn familienaam al decennia lang verbonden is met tankvaart. Niet gisteren begonnen dus, een ‘ladder’ aan ervaring! Evenals Pamina Tankschifffahrt GmbH Basel, werkend vanaf een drijvend kantoorschip in becken 1, over bakboord invarend!
Pamina is een bevrachter met tien tankschepen, waarvan vijf dubbel- en vijf enkelhuidsschepen. In 2013 voegen zich nog enkele dubbelwandige tankers bij de club. Sinds 2010 vaart het zusterschip Eventus eveneens voor Pamina. Met goede contacten in Zwitserland, Frankrijk en Duitsland houdt Roger Mehlin met zijn team en 24 jaar ervaring in de bevrachting van binnenvaarttankers de schepen in beweging.
Als een maatpak
Christian Hochbein, die het bestaande mts Tizian nog niet verkocht had terwijl zijn nieuwe Tizian reeds van stapel liep, verkocht dit schip aan Steef Meeuwisse. Als opdrachtgever voor een zusterschip schoof Meeuwisse een bouwnummer op en doopte de Tizian om in Kaaiman. Hij kwam aan de werf en behoudens aanpassing en verhuizing lag zijn nieuwe schip er als een maatpak bij. Na veertien dagen voer hij naar de terminal in Amsterdam en was wat je noemt ‘in charge’.
"Je hoort mij niet klagen", zegt Steef. "Op deze manier heb je minimaal verlet. Deze nieuwe Kaaiman is een goed plan en is de kinderschoenen al lang voorbij. Het bestek en de uitrusting zijn standaard-plus. Ondanks we niet aan de wieg van deze Kaaiman stonden, zijn we met de uitvoering helemaal akkoord."
Naast zijn medewerkers en een absoluut ongevaarlijke buldog is echtgenoot Lucia de spil aan boord. Zoon Iwan is aan het ‘werken-leren’ op het STC en loopt zich warm om de crew in 2013 te versterken.
Groningen Shipyard
Bij Daniel Gausch en Christian Hochbein, partners in Groningen Shipyard BV, liepen sinds de overname in 2007 zo’n 62 schepen van de helling. Per jaar zo’n 10.000 ton nieuwbouwstaal te Waterhuizen in het Winschoterdiep! Praktijkervaring plus gerenommeerde afbouwkwaliteit en slimme aanpak van bedrijfsstructuur spelen de hoofdrollen. Storingen geen kans geven is een onderwerp waar op wordt gefocust bij afbouw. De werf heeft elke discipline in huis om de bouw van schepen van het begin tot eind te verzorgen.
Deze Kaaiman is een type C, 110 x 11,45 meter, 2.650 ton groot en onder klasse van GL gebouwd. Wanneer we weer in de auto zitten, schrijven we toch nog even op dat onder andere het strakke lakwerk en de netheid van de machinekamers de trots van de bemanning verklaart. Mts Kaaiman, voelt als een vis in ’t water!
(Johan de Witte)