Maandag proefvaren vanuit Willemstad en daarna terug naar TeamCo voor de finishing touch! Na zo’n informatie denk je: hij ligt er nog wel even. Mis! Ondanks dat het onbestendig najaar de verf in de pot hield en vlotte werkzaamheden vertraagde, startte kapitein Bauke Veldhuizen de motoren en manoeuvreerde de Somtrans XXXI reeds op donderdag fotogeniek de TeamCo-showroom uit om tegen middernacht in Antwerpen te laden.
De lessenaar is door Verveer gerealiseerd. (foto’s Johan de Witte)
Dat de Somtrans XXXI een tanker is met Scheldehuid-uitvoering voor opdrachtgever Somtrans NV en Rensen & Driessen Shipbuilding BV het casco in China liet bouwen, is nieuws dat prolongeert. Dat hij fraai gelijnd is, uitstekend uitgerust met twee maal ABC is zeker niet verwonderlijk. Om overigens vanachter je autostuur aan dek te springen van zo’n 135 x 15 meter grote jongen verbaast telkens weer, waarbij de metafoor ‘als een voetbalveld zo groot’ zich opdringt.
41 jaar op het water
Aan boord bevestigt Bauke Veldhuizen onze vergelijking: "Dat hij inmiddels wel aan grootte gewend is en het niet alleen een mooi schip vindt, maar deze uitstekend uitgeruste 6.400 tonner zich ook nog eens laat varen als een auto." Ook weer niet zo’n verrassing met Van der Velden-roeren, twee maal 1.500 ABC en twee Verhaar-krachtpatsers die het voorschip in bedwang houden.
Als vierde generatie op het water heeft Bauke expertise. Zijn overgrootvader voer reeds met een tjalk naar de Oostzee. Zelf begon hij op de Hallwilersee en enkele firmaschepen die een belangrijk deel van zijn leven vormden evenals een periode aan het roer van een eigen schip.
Twee ABC 6-cilinders op 1.500 pk afgesteld.
De alweer vijftien jaar bij Somers op diverse schepen maken voor hem de som van 41 jaar op het water. Hij heeft ervaren waar het langs gaat in de natte business.
"Ondanks regelgeving die tankschepen ver houdt van een ligplaats in de stad, is varen nog altijd een mooi beroep. Ik ga nog een poosje door. In samenwerking met de Tsjechische jongens waar ik al negen en dertien jaar mee werk alsook mijn vrouw Thea die nogal eens meevaart, is dat ook veel leuker dan achter de geraniums."
Volgens ’t boekje
We mogen overal kijken. Thea is onze gids in een chique woning door Verveer gerealiseerd en Dik den Hollander ingericht. De firma gaat er van uit dat de bemanning zich aan boord comfortabel thuis moet voelen. De Kampers-stuurhut met zijn cirkelvormige lessenaar en zithoek onderstrepen deze filosofie. Erg mooi! In de enorm grote en vooral hoge machinekamer heeft TeamCo de equipment niet verstopt maar service-vriendelijk opgesteld. Je moet kunnen zien wat materiaal doet, is de firma filosofie hierachter!
Aan dek komen we Ben Grootenboer tegen die samen met collega Alain Blanckaert de technische dienst van Somers vertegenwoordigt. Ben: "Dit is inmiddels het vierde schip dat Somtrans bij Shipyard TeamCo installeert. De kinderziektes zijn er inmiddels uit. Afbouwen bij TeamCo gaat volgens ’t boekje. Het is een team dat weet waar ze over praten. De Van der Velden-roeren zijn manoeuvreertechnisch super. Betreffende equipment en installatiesystemen houden we zo veel mogelijk uniformiteit aan. Niets is dan vreemd en je hebt reserve in het magazijn."
Additioneel aan zijn voorganger heeft dit schip spiralen en een Heatmaster-ketel. Werkina installeerde elektriciteit. De leidingstraat realiseerde VeKa.
TeamCo werkt reeds volop aan de Somtrans XXXII, de tanker Rudolf Deymann wordt geïnstalleerd en de cruiser Scenic Sapphire omgebouwd, mts Montirano zit er aan te komen. Shipyard TeamCo werkt.
(Johan de Witte)