Deze Dettmer Tank 128 komt onder andere uit de keuken van Gebr. De Jonge in Kladovo en Breko Shipbuilding & Repair, met afbouwregie van Alex Mutsaars’ team. PSI Piping was verantwoordelijk voor de leidingstraat, Willemsen Interieurbouw nam het woon­comfort voor zijn rekening en Volvo ligt met het IMO Tier III-concept voorop zonder dat er ook maar ‘een vuiltje’ aan de lucht is.

Schepen lijken als twee druppels water op elkaar. Details ziet alleen de kenner. Net als het nummer 128 op de boeiing een puzzel blijft voor leken. Dettmer nummert door waar de eerdere vloot stopte.

In brutaal tempo voor de fotoshoot vaart het schip onder de Haringvlietbrug door. Door de motregen lijkt het alsof er net is afgelakt. De stuurhut staat bomvol ‘overtuiging’ voor een feilloos werkende equipment die straks op het Vuile Gat voor de klasse moet presteren.

 

Serie van acht

Dr. Heiner en Dr. Günter Dettmer gingen in 1947 van start met handel in koffie en het laten bouwen van schepen. Dettmer groeide enorm en telde eens 120 schepen. Daarna verdween de firma – door verkoop – grotendeels van het water.

Vandaag de dag is Rob de Leeuw managing director van B. Dettmer Reederei, waarvan het kantoor in Hamburg staat. Deze Dettmer Tank 128 is de vierde uit een serie van acht. “Ons streven is om de inmiddels uit 36 schepen bestaande vloot – waarvan tien enkelwandig – stilaan te vernieuwen en vervangen.”

“Het ladingvolume vermeerdert sinds 2016 en rechtvaardigt schaalvergroting stapsgewijs. Met name willen we ons in Noord-Duitsland versterken.” Het zijn mineralen-, smeerolie- en zwaveltankers met een gevraagde tonnage, kanalfähig, duurzaam en schoon. Inclusief de regie-/charter­schepen varen er 45 tankers met de Dettmer-vlag in de mast.

Rondje schip

Er zijn vijf centertanks met spiralen. PSI installeerde zoals gebruikelijk de leidingstraat. De tanks zijn gecoat met Hempels galvosil 15700. Heatmaster leverde een thermische ketel van 80 kW. Voor de twee Bornemann-pompen en Verhaar-boegschroef staan in de voor- en achtermachine­kamer John Deeres als energiebron.

Dit is een type C waarmee je met een gerust hart de toekomst tegemoet kunt. We zien een betimmering van Willemsen met een chique, zwart gespoten stalen lessenaar die oogt als kunststof. In de machinekamer is het even zoeken naar de Volvo’s met Reintjes-koppelingen. Het is er ruim en clean.

De Dettmer Tank 128 heeft een afwijkend model, groot draagvermogen en manoeuvreert uitstekend. Gebr. De Jonge bouwde het casco overeenkomstig het ontwerp van Frans van Meerendonk van Aqua-Logic.

 

Accent

Reinder de Jonge vertelt: “Reeds een aantal jaren is er contact met Frans. Van zijn concept en onze visie voor weerstandvermindering hebben we bij diverse schepen het ‘De Jonge Eco-Nomy’ concept in onderdelen toegepast.”

“De bekendste hiervan is de Onderneming IV, een dubbelschroever van 135 meter, specifiek gebouwd op snelheid. Eigenaar De Korte claimt een aanmerkelijke rendementsvermeerdering.”
Het accent voor de nieuwe Dettmer-tankers ligt op draagvermogen en minimaal brandstofverbruik. In ballast met de kolomstuurhut aan dek duikt het schip onder de 4 meter.

 

3-roersysteem

In overleg met Van Meerendonk heeft het voorschip maar liefst 52 kuub meer draagvermogen dan een standaardmodel. Het achterschip werd 11 kuub voller en op de (meestal te grote) koelboxen is nog eens 2 kuub gewonnen.

Aanvullend heeft de tekenaar van Shipyard Kladovo het casco door materiaalbesparing 15 ton lichter gemaakt. De schroefaslijnen lopen ten opzichte van de kiel 5 graden schuin naar achter met als positief gevolg eennatuurlijke aanstroming naar de schroeven met een diameter van 1,40 meter. Er zijn geen tunnels!

Het 3-roersysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig het Aqua-Logic-systeem. Door deze ultradunne roeren binnen te voorzien van vleugelprofiel en buiten recht te houden, met daarbij een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerblad centerline, wordt het rendementseffect versterkt.

 

Proefvaart

1.250 ton lading bij 2,50 diepgang – twee maal 500 pk Volvo D13 met Reintjes-keerkoppelingen en slechts 1,40 diameter schroeven…en toch 18,5 kilometer snelheid! De decibels bleven hierbij beperkt tot 52/56.

Een proefvaart met waardering voor cascobouwer Gebr. de Jonge van Shipyard Kladovo en Breko Shipbuilding & Repair voor de afbouw en oplevering van deze fraaie, zeer goed uitgeruste en eigentijdse milieuvriendelijke tanker. Lloyds beloonde dit met een ‘1-motor-certificaat’.

Frans van Meerendonk van Aqua-Logic mocht deze proefvaart niet meer meemaken. Frans overleed zondag 26 november in zijn woonplaats Sluiskil.

tekst en foto’s:  Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.