- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMps Ariana: 100 procent ‘made in Grave’

Mps Ariana: 100 procent ‘made in Grave’

- Advertentie -

Delen

Voorafgaand aan het interview met Rob van Kessel, directeur-eigenaar van Scheepswerf Grave, en projectmanager Marco Mooij zijn we uitgenodigd om hun nieuwste passagiersschip te bewonderen. En we zullen niet de enige zijn die op die middag met dat doel naar het altijd weer gezellige stadje zijn afgereisd. Bij de werf is het een vast gebruik dat alle medewerkers en hun gezinnen kort voor de oplevering van een nieuwbouw een uitnodiging krijgen om aan boord met eigen ogen te zien waarover thuis al vaak is gesproken.

(foto’s Hans Heiligers)

Aan boord leidt de opkomst nergens tot files. Stuurhuis, machinekamer en de cabines scoren meteen de meeste bezoekers. Daarna is de zonnige lounge urenlang favoriet: op horecagebied ontbreekt het daar nergens aan. Zonder overdrijving kunnen we melden dat er die middag een hechte groep collega’s van de werf aan boord is. Unaniem zijn ze tegenover hun familie trots op het nieuwe mps Ariana waaraan ze met veel passie hebben gewerkt. “Als opdrachtgever moet je daar toch geweldig blij mee zijn”, zeggen wij tegen een van de medewerkers.
Ook Rob van Kessel is trots en wij feliciteren hem met de in alle opzichten geslaagde nieuwbouw. “En die is vlot en voorspoedig verlopen”, vertelt hij ons. “Vorig jaar april werd de kiel gelegd terwijl in februari de eerste secties al in aanbouw waren’, verduidelijkt hij.

162 passagiers
De naam van zijn werf is op positieve wijze in brede kring bekend bij reders en touroperators. En toen Dunav Tours op enig moment het eveneens door Grave gebouwde mps Elegant Lady vanuit de markt kocht en aan haar vloot toevoegde was de rederij binnen de kortste keren stevig onder de indruk van de gunstige exploitatie van het schip. Geen wonder dat Dunav Tours uit eigen initiatief de werf vorig jaar als eerste betrok bij haar nieuwbouwplannen voor het mps Ariana.
Dat pakte goed uit. Er was meteen een goed contact en vanuit hun kennis en ervaring wisten de 3D-ontwerpers van Grave volledige aansluiting te krijgen bij de wensen van Dunav Tours en charteraar Phoenix Reisen uit Bonn. Alle schetsen en gesprekken resulteerden binnen vrij korte tijd in de opdracht voor een turnkey levering van een 100 procent made in Grave passagiersschip van 110 x 11,45 meter.
We begrijpen van Rob van Kessel dat naast alle voorgestelde techniek en voortstuwing de keuze eveneens werd ingegeven door de economisch gunstige exploitatie die je met maar liefst 162 passagiers bij deze lengtemaat kunt behalen. “We kennen schepen die het op die lengte met vijftien passagiers minder moeten doen.”

Warm welkom
Aan boord zie je dat de combinatie van 81 cabines nergens in onbalans is met de overige ruimten. Dat stellen we terstond vast bij de receptie van het schip die ons opslokte toen we aan boord kwamen. De lounge, die we daarna binnenstapten, geeft je meteen een warm welkom. De kleurstelling van de meubels en hun patronen zijn rustig en in harmonie met de tapijten. Samen met de enorme raampartijen is er een optimale ruimte geschapen.
Hoog tijd om de naam van de binnenhuisarchitect te noemen. Lianne van Leeuwen van Studio L uit Vianen bewees ook hier haar creativiteit. “Haar eerste ontwerpen sloegen meteen aan bij de opdrachtgever en dat zorgde direct voor veel neuzen in dezelfde richting”, zegt Rob van Kessel. “En dat geeft direct veel voordeel en tijdwinst”, accentueert hij.

‘Beproefd concept’
Nadat alle handtekeningen onder het contract stonden, zijn ze in Grave met veel spirit aan de bouw begonnen. Naast de eigen medewerkers werd opnieuw samengewerkt met een vast team van onderaannemers, zoals Klimaatservice Holland en Willemsen Interieurbouw en Scheepsbetimmering.
Voor wat betreft de elektrotechniek is ditmaal gekozen voor Huisman uit Druten, dat aan boord voor een goede verdeling en aansluiting moet zorgen van de gezamenlijke opbrengst van twee Caterpillars C18 en één C6.6. generatorset. We vinden ze in de machinekamer in de omgeving van twee gele hoofdmotoren van het type C32 die ieder goed zijn voor 1014 pk bij 1800 toeren. Ook Veth ontbreekt niet in de formule die de exploitatie van dit schip zo uniek maakt. Zij leverden twee VZ 800 CR roerpropellers en de 4 K 1200 boegschroef.

Op nuchtere wijze zegt Rob van Kessel samenvattend dat ook het mps Ariana “al weer een beproefd concept is geworden”, van Scheepswerf Grave. Op onze vraag of hij daarmee in de nabije toekomst opnieuw gaat scoren, krijgen wij geen direct antwoord. Maar als we ooit iets van body language hebben begrepen is het wel van de stand van zijn ogen toen hij die uitspraak deed.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -