MARIN wil ook onder nieuwe directeur “grenzen verleggen”

0

Sinds 1 januari leidt Bas Buchner het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN). Hij is de opvolger van Arne Hubregtse, die algemeen directeur werd van zwareladingrederij Biglift.

Bas Buchner (links) volgde Arne Hubregtse op. (foto MARIN)

Buchner: “Onder leiding van mijn voorgangers George Remery en Arne Hubregtse heeft MARIN zich ontwikkeld tot een ondernemende organisatie die midden in de Nederlandse en internationale maritieme markt staat en wereldwijd de grootste is in haar soort. Op die koers gaan we verder: met enthousiasme de grenzen van onze kennis blijven verleggen, zodat we onze klanten op tijd oplossingen kunnen bieden in een snel veranderende maritieme wereld. Daarin draait het om innovaties op het gebied van efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid.”

Open samenwerking
Buchner legt veel nadruk op een open samenwerking met klanten en partners in dat proces, juist omdat de problemen van de toekomst erg complex zijn. Buchner: “Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van brandstofverbruik en emissies van schepen. Daarvoor heb je kennis nodig over de weerstand en voortstuwing van schepen in allerlei condities, maar ook van motoren en brandstoffen. Het totaal is te complex om alleen op de lossen. Daarvoor moet je samenwerken en is extra openheid nodig: je moet het leuk vinden om je kennis te delen. Aan kennis voor jezelf houden heb je niets.”

Dr.ir. Bas Buchner (44) studeerde Scheepsbouw in Delft en startte in 1991 bij MARIN als projectleider. In 2000 werd hij hoofd van de afdeling Offshore. Naast zijn werk voor Nederlandse en internationale klanten als projectleider en manager bleef hij ook technisch actief. Zo promoveerde hij, naast zijn gewone werk, op het probleem van ‘groenwater’: water dat op het dek komt van schepen in hoge golven en de opbouw kan beschadigen. Die kennis gebruikte hij later voor het ontwikkelen van een golfenergieconcept, waarbij dat ‘groenwater’ in plaats van een probleem een mogelijkheid werd om energie uit golven op te wekken.

 

Zelf heeft hij veel ervaring in dit soort samenwerking. Als manager van MARIN‟s Offshore-afdeling zette hij de afgelopen tien jaar veel internationale Joint Industry Projecten op in de olie- en gasindustrie: projecten waarin MARIN, met andere specialisten, voor een grotere groep bedrijven een gezamenlijk probleem oploste. Buchner: “Het is erg stimulerend om te zien dat we concurrerende bedrijven met elkaar om de tafel konden krijgen. Dat leverde kennis op die offshore-operaties efficiënter en veiliger maakt.”

Nieuwe markt
Hij vindt het ook belangrijk om de maritieme kennis van MARIN toe te passen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals duurzame energiewinning op zee. Zo richtte Buchner twee jaar geleden het MARIN-brede Renewable Energy Team (RENT) op, waarbij kennis van MARIN wordt gebruikt om energiewinning op zee uit wind, golven en getijden betrouwbaarder en economischer te maken.
“Om dat voor elkaar te krijgen is de maritieme kennis uit de scheepsbouw en offshore onmisbaar”, stelt Buchner vast. “We zijn nu met Nederlandse werven, ingenieursbureaus, toeleveranciers en de energiespecialisten van ECN aan het kijken of we hier als Nederlandse maritieme industrie een nieuwe markt mee kunnen ontwikkelen.”

MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland, is sinds 1932 een onafhankelijke en innovatieve dienstverlener voor de maritieme industrie. De dienstverlening van MARIN is een unieke combinatie van simulaties, modeltesten, waregroottemetingen en training, gericht op hydromechanisch en nautisch onderzoek. MARIN richt zich hierbij op de scheepsbouw, scheepvaart, offshore-industrie en overheden. De belangrijkste klanten zijn werven en reders, ontwerp- en classificatiebureaus, producenten in de olie- en LNG-industrie en marines, wereldwijd.
 

Deze activiteiten bleven niet onopgemerkt: de Amerikaanse overheid koos er onlangs voor om de systemen voor het eerste serieuze drijvende windmolenpark (voor de kust van Maine) dit voorjaar in de bassins van het Nederlandse MARIN te testen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.