Ligplaatsen Maashaven komen definitief terug

0
De binnenvaart krijgt weer ligplaatsen in de Maashaven. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

De ponton voor binnenvaartschepen komt definitief terug in de Maashaven. Dat schrijft Team Maashaven van Havenbedrijf Rotterdam in een vrijdag 25 oktober verzonden nieuwsbrief. Om dat mogelijk te maken moest eerst meer geld vrijgemaakt worden, want het werk valt duurder uit. Mede daardoor wordt de vierde steiger in de zuidoosthoek (nog) niet aangelegd.

De ligplaatsen voor de binnenvaart keren dus terug in de Maashaven. Daar was de laatste week veel over te doen. De PvdA in de Rotterdamse gemeenteraad had voorgesteld om de haven grotendeels te dempen en er woningen te bouwen. Dat leidde tot hevig protest vanuit de binnenvaart, aangezien de ligplaatsen

Ze waren tijdelijk weggehaald voor de herinrichting van de Maashaven. Er is gebaggerd, nieuw zand gestort en er komt een getijdepark. De ponton en de steigers voor binnenschepen zouden terugkomen maar wel op een andere plek. Alleen leek het werk al bijna een jaar stil te liggen.

Ontwerp

Het Havenbedrijf geeft aan dat door diverse oorzaken het oorspronkelijke streven om de pontons vóór Kerstmis 2019 af te meren, niet haalbaar is: “De afgelopen periode is hard gewerkt aan de definitieve inrichting van de Maashaven. Naar aanleiding van de presentatie tijdens de voorlichtingsbijeenkomst in de Maassilo op 19 oktober 2018, is een aantal aanpassingen aan het ontwerp voorgesteld.”

Daarmee is het Havenbedrijf aan de slag gegaan, samen met latere voorstellen vanuit de binnenvaart, voor “een verbeterde versie van het ontwerp”.

Mislukte aanbesteding

Tijdens de bijeenkomst van de Werkgroep Binnenvaartbelangen Rotterdam op 21 mei van dit jaar heeft de projectleider de WBR-leden geïnformeerd over de laatste stand van zaken. Naar aanleiding daarvan zijn nog laatste aanpassingen doorgevoerd. Vervolgens is het definitieve ontwerp voor de renovatie en aanpassingen aan het ponton aanbesteed.

“Die aanbesteding heeft helaas niet geleid tot een positief resultaat”, blikt Team Maashaven terug. Er was geen belangstelling voor de opdracht. Dat komt mede door technische problemen met de bodem van de Maashaven. Daarnaast hebben werven het druk en zijn grondstoffen duurder geworden. Aangezien er ook nog een aantal aanpassingen aan het ponton nodig waren, was het onmogelijk om het ponton voor het beschikbare budget te laten renoveren en aanpassen. Er zat niets anders op dan het aanbestedingsproces stoppen.

5 miljoen euro extra

Team Maashaven vroeg de directie van het Havenbedrijf om 5 miljoen euro extra voor de herinrichting van de Maashaven. Die aanvraag is goedgekeurd, “zodat we toch de herinrichting van de Maashaven kunnen uitvoeren.”

Naast de vertraging is er nog een consequentie: de vierde steiger in de zuidoosthoek wordt  “vooralsnog” niet aangelegd. Op basis van het verwachte ligplaatsgebruik zal dit niet tot problemen leiden, denkt Team Maashaven.

Inmiddels is de aanbesteding opnieuw uitgezet en afgerond. Begin 2020 wordt gestart met de bouw van de pontons in de Maashaven. De verwachting is dat die eind september van dat jaar klaar zijn.

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.