- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOliepeilLangere wachttijden in zeehavens

Langere wachttijden in zeehavens

- Advertentie -

Delen

Analyse van de oliemarkt en de uitwerking op de binnentankvaart. Verzorgd door Spotbarge.com.

De olieprijzen daalden na het bereiken van hun hoogste punt in vijf maanden, maar herstelden zich licht in de loop van de week. De week sloot met een minimaal verlies: minder dan 1 procent. Brent Crude eindigde vrijdagmiddag op $85,43 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af op $80,63 per vat.

De vraag naar olie daalt door een sterkere dollar, die het importeren van olie voor landen met andere valuta duurder maakt. Geopolitieke spanningen, zoals de aanhoudende conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, zorgen echter voor onzekerheid op de markt en ondersteunen de prijzen.

De markt kijkt met spanning uit naar de vredesgesprekken tussen Israël en de Palestijnen. Als deze gesprekken succesvol zijn, kan de passage voor tankers langs de Rode Zee weer mogelijk worden, wat de olieprijzen zou kunnen drukken. De aanhoudende spanningen in Oekraïne en het Midden-Oosten zullen echter de prijzen blijven ondersteunen, mochten ze verder escaleren. In Amerika, ‘s werelds grootste olieproducent, daalde het aantal actieve olieboorinstallaties naar een totaal van 509 (-1).

ARA en Rijn

Vrachttarieven in de ARA-range hebben voor een vierde week op rij hun stijgende trend verder doorgezet. Lange wachttijden voor laden en lossen bij de verschillende grote havens hebben tot een sterk gelimiteerde vrije scheepscapaciteit gezorgd. De vele prompte aanvragen in de markt konden hierdoor niet worden voldaan.

Waar vorige week nog niet alle schema’s ver vooruit waren gepland zijn de meeste schepen, door de lange wachttijden, inmiddels tot het einde van de maand ingedeeld. Daardoor zien de meeste marktspelers de stijgende trend in vrachttarieven verder doorzetten.
Vrachttarieven op de Rijn zijn in vergelijking met voorgaande week vrijwel gelijk gebleven. De meeste vraag in de markt kan worden voldaan door binnenlandse reizen. De importvraag vanuit Duitsland liet afgelopen week wel een lichte stijging zien. De voorraden bij de binnenlandse terminals moeten weer worden aangevuld. Door de langere wachttijden in de ARA-havens kunnen de vrachttarieven ondersteuning vinden in de komende week.

Mede mogelijk gemaakt door Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Geschreven door Emiel de Barbanson.

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -