Kotug heeft de Maritime Innovation Award 2017 gewonnen. Het Rotterdamse bedrijf kreeg de prijs voor zijn innovatieve methode van warmteopslag en hergebruik op de eigen sleepboten. Het voor de scheepvaart nieuwe recyclingsysteem is een milieuvriendelijke oplossing die bovendien het walstroomverbruik met 50 procent vermindert.
De andere twee genomineerden voor de award waren afkomstig uit de binnenvaart: project Covadem (informatie over actuele waterdiepten op basis van realtime-metingen door schepen) en Frans van Meerendonk met Aqua-Logic (schroefwateraccelerator).
De uitreiking was maandagavond 6 november tijdens het Maritime Awards Gala in de Onderzeebootloods in Rotterdam. Daar werden nog vier andere maritieme prijzen uitgereikt.
EasyMax
De winnaar van de KVNR Shipping Award 2017 is Wagenborg Shipping met het veelzijdig innovatieve en duurzame vrachtschip Egbert Wagenborg. Het is van het nieuwe type EasyMax: Easy to operate, Maximum performance. Wagenborg Shipping is bij het ontwerp van de EasyMax teruggegaan naar de basis: weglaten wat niet essentieel is. Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie zijn onderdeel van deze integrale aanpak. Het breed inzetbare schip is in Nederland gebouwd.
De Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award 2017 ging naar LTZ 2 Jordy San José Sánchez met zijn operationele innovatie op het gebied van het Target Motion Analysis-proces. San José Sánchez heeft in een goed en grondig onderzoek een vernieuwde, nauwkeurige methode ontwikkeld voor locatiebepaling van doelen die zijn gedetecteerd met een passieve sonar. Verder heeft hij bijgedragen aan de succesvolle invoering van deze innovatie in het bestaande Combat Management System van de huidige onderzeeboten en multipurpose fregatten van de Koninklijke Marine.
Scheepsontwerp
De Maritime Designer Award 2017 is toegekend aan Marijn Hage (Nevesbu) voor zijn Volume Estimation Tool. Zijn methode biedt een vernieuwende aanpak voor het conceptontwerp van schepen met weinig ruimte aan boord, zoals onderzeeboten. De methode is modulair en flexibel opgebouwd, waardoor VET ook toepasbaar is om de impact van nieuwe vraagstukken op het ontwerp inzichtelijk te maken. Zijn plan voor verdere ontwikkeling van de methode om het bestrijden van onderwatergeluid bij het ontwerp van schepen te betrekken juicht de jury toe. Dat draagt bij aan vermindering van schadelijke effecten op onderwaterleven.
KNVTS Schip van het Jaar
Multi mission Unmanned Surface Vessel (USV) Seagull-301, ontworpen en gebouwd door De Haas Maassluis en Ginton Naval Architects, is tot winnaar van de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar 2017 uitgeroepen. De Seagull-301 is een zeer innovatief schip: een multifunctioneel platform, dat breed inzetbaar is voor militaire en commerciële doeleinden. Daarbij kan het vaartuig bemand, op afstand bestuurd of geheel autonoom opereren. Een bijzondere prestatie van het Nederlandse mkb, onder leiding van De Haas Maassluis BV en Ginton Naval Architects BV.
Pioneering Spirit
Allseas ontving een speciale oorkonde voor de Pioneering Spirit, het nieuwe schip van de rederij voor de ontmanteling van offshore-platforms, zware hijsklussen en het leggen van pijpen. Iedereen is ervan overtuigd dat de Pioneering Spirit de innovatiekracht van de Nederlandse industrie belichaamt, zo betoogde de jury. “Het betreft echter een project, dat vanwege de aard, de bouwlocatie en het juridische eigendom niet onder te brengen is onder de Maritime Awards.”
Daarom besloot de Stichting Maritime Awards Gala om een eenmalige oorkonde uit te reiken. “Een oorkonde voor een visionair project, dat de Nederlandse maritieme innovatiekracht en samenwerking op buitengewone wijze uitdraagt.”