Roland Kortenhorst (52) wordt de nieuwe voorzitter van Kantoor Binnenvaart. Hij volgt op 1 januari Hans Megens op.
Megen had bij zijn aantreden al aangegeven slechts één bestuurstermijn beschikbaar te zijn. Kantoor Binnenvaart is blij met de komst van Kortenhorst. KB-directeur Erik van Toor: “Kortenhorst staat bekend als een bruggenbouwer, die naar de toekomst kijkt. Een belangrijke eigenschap in deze turbulente tijd.”
BVB
Kortenhorst is goed bekend met en in de binnenvaart. Sinds 2006 is hij voorzitter van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Hij treedt regelmatig op als discussieleider bij diverse binnenvaartfora. In zijn vrije tijd vaart hij met zijn gezin op de sleepboot Westervaart (uit 1887).
Roland Kortenhorst.
Na een ruim 20-jarige loopbaan in de scheepsbouwsector, onder meer bij Scheepswerf Bijlsma en Frisian Shipyard Welgelegen, werd Kortenhorst via de Friese Staten in 2002 gekozen in de Tweede Kamerfractie van het CDA. Hij werd voorzitter van de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat en heeft zich als zodanig sterk gemaakt voor het mkb in het algemeen en voor zee- en binnenvaart in het bijzonder. In 2008 verliet Kortenhorst de Kamer om een eigen luchtvaartbedrijf op te zetten. Dat werd – door de crisis, geen succes.
Sinds medio 2009 is Kortenhorst bestuursvoorzitter van de FOSAG, de brancheorganisatie van de schilders-, afwerkings- en glaszetbedrijven. Op die titel is hij ook algemeen bestuurslid van MKB-Nederland, waarbij ook Kantoor Binnenvaart is aangesloten.
Daarnaast is Kortenhorst onder meer betrokken bij een adviesbureau met zetels in Nederland, België en Zwitserland, dat strategisch advies aan bedrijven en overheden geeft.
Inzet
Scheidend voorzitter Hans Megens heeft een bijdrage verleend aan de verzakelijking van Kantoor Binnenvaart en was voorstander van samenwerking en coöperatief werken in de binnenvaart. “Megens heeft Kantoor Binnenvaart gedurende een zeer moeilijke tijd moeten leiden. Het past ons Hans Megens te danken voor zijn niet aflatende inzet om de economische positie van de zelfstandige schippers te verbeteren. Als oud-bankier heeft hij ons veel bijgebracht over economische wetmatigheden en – bijvoorbeeld – de voordelen van coöperatievorming voor zelfstandige ondernemers”, aldus Van Toor.
Die eraan toevoegt: “De sector is er nog lang niet uit; de belangenbehartiging en de sociaal-economische positie van schippers moet nog sterk verbeterd worden. Megens heeft met zijn kenmerkende, vaak ironische benadering daaraan flinke aanzetten gegeven. Het is zeker niet ondenkbaar dat we nog wel eens een beroep op zijn kennis of netwerk moeten doen.”