- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKoninklijke Schuttevaer Noord-Holland is een feit

Koninklijke Schuttevaer Noord-Holland is een feit

- Advertentie -

Delen

De fusie tussen de Koninklijke Schuttevaer-afdelingen van Amsterdam, Noord-Holland en Zaandam is officieel een feit. De nieuwe vereniging gaat verder door het leven als Koninklijke Schuttevaer Noord-Holland. Er komt een aantal commissies, die zich zullen bezighouden met specifieke onderwerpen: onder andere havenzaken, de Rijnvaart en de Noord-Hollandse vaarwegen.

Waternet
De jaarvergadering van de vereniging werd dit jaar gehouden in het gebouw van Waternet aan de Korte Ouderkerkerdijk in Amsterdam. Hierdoor kregen de aanwezigen de gelegenheid om tijdens de pauze de nieuwe centrale te bekijken, die dit jaar nog voor de volle 100 procent operationeel moet worden.
Vanaf een groot aantal bemande lessenaars wordt via schermen direct contact gemaakt met de bemanningen van schepen in en rond Amsterdam. Vanuit de centrale worden tevens alle bruggen bediend, zodat niet alleen de vaarroute van alle scheepvaartverkeer wordt vastgelegd maar deze bij nadering van bruggen automatisch op hun wenken worden bediend. Resultaat: tijdsbesparing en minder stremmingen.

Ergernis
De deelnemers werden door regiovertegenwoordiger Andries de Weerd op de hoogte gebracht van de problematiek op en rond de Noord-Hollandse vaarwegen. Door het actieve beleid van het bestuur zijn veel suggesties door de plaatselijke overheden ter harte genomen en zijn nadelige maatregelen terug gedraaid.
Zo is gestart met het verwijderen van het sluiseiland bij Zeeburg, zodat deze bottleneck bij de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal verdwijnt. Er is nu ook gestart met het vernieuwen van de Wilhelminasluis in Zaandam. Onderling is besloten om stremmingen ver van tevoren bekend te maken, inclusief de suggesties voor alternatieve vaarroutes.
Grote ergernis bij de leden zijn diverse plaatselijke overheden. Zo krijg je op een relatief korte vaarroute respectievelijk te maken met Rijkswaterstaat, de Provincie en gemeenten, die ieder hun eigen regels betreffende sluizen en bruggen hanteren. De Weerd benadrukte dat dit punt hoog op de agenda staat van het bestuur van de vereniging en dat er steeds gesprekken plaatsvinden om de situatie te verbeteren.

Versobering
Tenslotte kwam de door de crisis veroorzaakte algehele versobering ter sprake. Rijkswaterstaat moet de broekriem strakker aantrekken. Het verkeer kreeg te maken met donkere snelwegen en het scheepvaartverkeer werd geconfronteerd met het verminderen van bedieningstijden en ligplaatsen.
Er was zelfs even sprake van dat de Oranjesluizen ’s nachts dicht zouden gaan, maar na intensief overleg tussen het bestuur van Koninklijke Schuttevaer en RWS is dit plan teruggedraaid. Wel blijft het schipperen met de ligplaatsen, vooral in IJmuiden. Maar de wil om met goed onderling overleg naar oplossingen te zoeken is duidelijk aanwezig.

(Dorothé van Geemert)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -