KNRM creëert mogelijkheid om rekening te sturen

0

De KNRM heeft Voorschriften en Richtlijnen voor 2015 opgesteld. Opvallend is dat daarin is mogelijk gemaakt om rekeningen te sturen voor hulp aan derden. Die kunnen oplopen van 150 euro tot 1150 euro per uur.

‘De KNRM verleent haar diensten kosteloos. Om te voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van dit principe, is een “hulp-aan-derden-regeling” in het leven geroepen. Bij hulp aan derden is er geen onmiddellijk gevaar voor degene die om hulp vraagt’, stelt de reddingsmaatschappij in de nieuwe  voorschriften.

 

150 tot 1.150 euro per uur

Voor hulp aan derden rekent de KNRM een tarief van 50 eurocent per pk per uur en 25 euro per uur voor elk bemanningslid aan boord. De kosten voor het kleinste schip uit de vloot, de Atlantic-klasse, komen daarmee op 150 euro per uur. De Atlantic-klasse heeft namelijk twee maal 75 pk motorvermogen en drie bemanningsleden.

Het grootste schip van de vloot is de Arie Visser-klasse. Met dit type schip kost hulp volgens de berekening 1.150 euro per uur. Het motorvermogen is twee maal 1.000 pk en er zijn zes bemanningsleden aan boord.

 

Niet bij redding

De hulp-aan-derden-regeling is niet van toepassing op redding en hulpverlening door tussenkomst van het Kustwachtcentrum, de Gemeenschappelijke meldkamer of een andere officiële instantie. Een actie die door de directie, inspectie of wachtfunctionaris van de KNRM is opgedragen, valt er ook niet onder. ‘Alle andere acties kunnen als hulp aan derden worden aangemerkt’, schrijft de KNRM in de voorschriften.

Hulp aan derden wordt door de KNRM verleend als een schip daarom vraagt en er binnen redelijke termijn geen commerciële berger aanwezig kan zijn. De bemanning van de reddingsboot moet het werk willen doen en de wachtchef moet akkoord zijn met de actie. Bij haastklussen mag de schipper naar eigen inzicht handelen.

 

Misbruik

Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM vertelt dat de regeling voor hulp aan derden al langer bestaat. ‘Misbruik komt zelden voor en gebeurt vaak onbewust. Het is in de afgelopen jaren maar één keer gebeurd dat er echt misbruik gemaakt is van onze diensten. Een visser liet zich afdrijven om zo voor onze kust te komen en gratis geholpen te kunnen worden.’

 

(archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie)
(archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie)

App

Eerder deze maand introduceerde de KNRM een app waarmee recreatievaarders een hulpaanvraag kunnen sturen. ‘De app en de richtlijn hebben niets met elkaar te maken’, stelt Brinkman. ‘Voor de gebruikers van de app verandert er niets. We worden door onze meldkamer gealarmeerd en doen wat we nu ook doen.’

‘De regel voor hulp aan derden is maar een enkele keer gebruikt. Bijvoorbeeld als een monteur naar een schip gebracht moest worden. Dan pas hanteren we deze tarieven; we zijn geen taxi.’

‘De voorschriften en richtlijnen zijn gemaakt om onze werkwijze te toetsen. De app is niet bedoeld om rekeningen te kunnen sturen’, vertelt Brinkman. ‘Er zijn ook andere aanbieders met een app; daar moet je voor betalen. Wij doen het kosteloos. Het is een service aan donateurs en watersporters.’

 

tekst: Evert Bruinekool

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.