Klimaat 3

0

Met al die zorgen over het klimaat springt de binnenvaart er altijd uit als een klimaatvriendelijke vervoerder. De binnenvaart zelf is niet zorgenloos. Fossiele brandstoffen als kolen, benzine en diesel liggen onder vuur als beladen lading want als je ze verbrandt, ontsnapt er kooldioxide.

Het gaat verder. Als we massaal overschakelen op het consumeren van vleesvervangers zal ook de markt voor veevoeders inzakken. Vleesvervangers hoeven niet gevoederd alvorens ze eetrijp te verklaren. De impact voor de binnenvaart van de afkalving van deze niet kinderachtige zal niet gering zijn. Welke strategie zal de binnenvaart ontplooien om deze ontwikkeling op te vangen? Ik hoor over hoe zo efficiënt mogelijk de containers weg kunnen varen, hoe komen we aan personeel, hoe houden we de vloot kleinere schepen in stand en uiteraard: hoe krijgen we een zo hoog moge­lijke omzet tegen zo laag mogelijke kostprijs?

De gevolgen van klimaatverandering vragen om een langetermijnvisie. Lastig voor een ondernemer. Eerst maar eens dit jaar doorkomen. Of om van iets typisch binnenvaarts een mooie metafoor te maken: als ik maar onder die brug bij Gorinchem door ben…

Niemand weet over hoeveel jaar dit heftige toekomstscenario van slinkend ladingaanbod gaat spelen, maar het kan zeker geen kwaad alvast na te denken over alternatieven. Natuurlijk komen er steeds meer containers om te vervoeren. Maar nooit genoeg om de hele vloot binnenschepen aan de gang te houden, ook al zal op een zeker moment het in de samenleving indalen dat doosjes per schip vervoeren gewoon een maatschappelijk belang is en niet alleen in het voordeel van de schipper. Doei vrije markt.

En als we toch bezig zijn: wat dacht je van pallets? Het experiment van Mercurius van 15 (!) jaar geleden – weet je nog: Distrivaart? – om pallets overdekt naar distributiecentra te varen zou zomaar een tweede of derde leven kunnen krijgen. De noodzaak om ook met het palletvervoer de weg te beconcurreren groeit keihard door.

En: het pelletvervoer. Het klinkt hetzelfde maar is iets heel anders. Dat is er al. Geen soja- of tapiocapellets (dat is er ook maar daar hebben we het nu niet over), maar geperste houtblokjes of andere biomassa die voor verbranding in aanmerking komt. Toch weer brandstoffen. Je moet weliswaar eerst bomen laten groeien maar de keerzijde is dat het verbranden van biomassa niet erg goed is voor het klimaat. De vraag is wat nou de keerzijde van wat is. Vast staat dat je het beter per schip kan vervoeren.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.