Kink in de kabel voor speciaal veerdienstvaarbewijs

1
veerpont Maassluis-rRzenburg
(foto Tekst & Toebehoren)

De nieuwe beroepskwalificaties voor de binnenvaart dreigen problematisch te worden voor de veerdienstsector. Er moet snel een speciaal veerdienstvaarbewijs komen, zo vinden het Landelijk Veren Platform (LVP) en de Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland (VEEON). Ze doen opnieuw een beroep op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om daar haast mee te maken.

De veerdienstvertegenwoordigers pleiten al langere tijd voor zo’n speciaal veerdienstvaarbewijs, dat rekening houdt met de specifieke aspecten van deze sector. Het ministerie van IenW heeft daarvoor eerder juridisch en beleidsmatig groen licht gegeven en is begonnen met de ontwikkeling ervan.

“Dit is van groot belang voor de sector, omdat adequaat opgeleid personeel ook voor deze sector van groot belang is”, stellen LVP en VEEON. “Wij moeten vaststellen dat het reguliere Groot Vaarbewijs onvoldoende toegesneden is op de specifieke aspecten van veerdiensten. De ontwikkeling van een speciaal veerdienstvaarbewijs komt daarmee de veiligheid en de kwaliteit ten goede, en ontlast bovendien de overspannen binnenvaartarbeidsmarkt.”

Roet in het eten

De Richtlijn beroepskwalificaties binnenvaart (EU 2017/2397) die op 18 januari van kracht wordt, dreigt roet in het eten te gooien. In haar kamerbrief van 16 december gaat minister Barbara Visser in op problemen met de invoering van deze richtlijn, na vragen van D66-Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot.

De minister stelt in haar brief dat de gevolgen van de richtlijn voor de veerdienstsector “minder ingrijpend” zijn dan voor de rondvaartsector, omdat veerponten op basis van huidige wetgeving al moeten beschikken over een Groot Vaarbewijs. Volgens LVP en VEEON heeft de richtlijn juist wél grote gevolgen, omdat het beoogde speciale veerdienstvaarbewijs niet past binnen de beperkingen van de richtlijn.

Vrijstelling

Ze schrijven: “De Richtlijn biedt weliswaar de mogelijkheid voor een vrijstelling voor nationale binnenwateren die niet in verbinding staan met het vaarwegennet van een andere lidstaat, maar dit beperkt de toepasbaarheid van het veerdienstvaarbewijs in zeer ernstige mate. Immers, er zijn maar heel weinig vaarwegen die niet in verbinding staan met die van een andere lidstaat.” De veerdienstsector roept de nieuwe minister Harbers op om te blijven zoeken naar mogelijkheden, waar nodig ook in internationaal verband.

Article bottom ad

1 reactie

  1. Vraag me dan toch af wat de kwalificaties zijn voor een veerdienst vaarbewijs. Op laden en lossen na is vrijwel al het andere lesmateriaal van het groot vaarbewijs ook van toepassing op veerdiensten.

    En daarnaast is het al mogelijk om het groot vaarbewijs in 1 jaar te halen. Hoeveel sneller willen ze het nog maken?

    Volgens mij ligt het probleem eerder bij de verloning. In de vrachtvaart is het als schipper mogelijk om het dubbele te verdienen dan de veerdienst, geen wonder dat ze daar geen trek in hebben.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.