Kiel verwelkomt groen veer Gaarden

0
(foto Media Creators)

Half juli wordt de Gaarden door Schlepp- und Fährgesellschaft Kiel (SFK) in gebruik genomen.  Op 14 mei werd de innovatieve veerboot te water gelaten bij de Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam. Die werf bouwde het nieuwe fiets-voetveer voor de Duitse havenstad.

Holland Shipyards Group bouwt mogelijk nog drie exemplaren voor SKF als de Duitse opdrachtgever tevreden is over het schip. De opzet is een groener openbaar vervoer over water in Kiel te realiseren. De Gaarden is zowel in staat hybride te varen – op twee generatoren – als volledig op de accubank.

Volledig elektrisch

“De romp is speciaal ontwikkeld om met zijn lengte van 32,40 x 8,80 meter op de fenders 10 knopen per uur te varen, met een minimale waterweerstand”, vertelt Leendert Vogel. Hij is projectleider bij Holland Shipyards Group. “Het schip kan 300 passagiers vervoeren en 40 fietsen.”

De bedoeling is dat de Gaarden bij de vier haltes in de stad Kiel volledig elektrisch gaat varen. Zodra het schip buiten de stad is, vaart het hybride. “Het omschakelen tussen de twee voedingsbronnen wordt door één druk op de knop uitgevoerd”, voegt Vogel toe.

“Het is een innovatief en uitdagend project om een nieuw type binnenvaartfiets-voetveer te
maken”, zegt Vogel. De planning van de klant is dit jaar te varen en te testen hoe dit nieuwe type schip en systeem op de route bevalt.
Als dit positief uitvalt, staan bij Holland Shipyards Group nog drie nieuw te bouwen schepen in optie.

Dubbele aandrijving

“Het is een dubbelschroever met twee elektromotoren van elk 255 ekW”, vertelt Vogel. “Zij worden van stroom voorzien door twee Scania-generatorsets van elk 305 ekW, bij 1.500 toeren, die ook de accubank kunnen opladen.”

Dit zijn stage V-motoren met Selective Catalytic Reduction (katalysator) en dieselpartikelfilter (DPF) in een geluidsarme kast. De elektromotoren sturen de schroeven direct aan, zowel bij voor als achteruit draaien.

Voor in het schip zit, net achter de boegschroefkamer, de accu­kamer, die is ingericht met 273 kW aan accu’s. Daarbij is rekening gehouden met de toekomst; het vermogen is eenvoudig uit te breiden naar 408 kW.

Uitje

Je kunt in Kiel een dagpas kopen voor een toeristische tocht. De gasten kunnen het bovendek gebruiken en er is een kiosk voor eten en frisdrank. Het onderste dek is ingericht voor forensen en studenten die van a naar b mee willen varen; zij kunnen ook snel op- en afstappen.

SKF combineert zodoende rondvaarten in de haven met openbaar vervoer over het water. Van maart tot oktober: van de Kieler Bahnhofsbrücke over de steigers Seegarten, Reventlou, Bellevue, Mönkeberg, Möltenort, Friedrichsort naar Laboe.

Van mei tot begin september worden ook Falckenstein, Schilksee en Strande aangedaan. In de wintermaanden (van oktober tot maart) vaart de dienst alleen op de zogenoemde winterdriehoek: van Möltenort naar Friedrichsort en Laboe en terug.

Rondvaart door de haven

De mooiste tijd voor het varen is de zomer, stelt de rederij zelf op haar website. De fjord ligt aan je voeten tijdens de twee uur durende cruise en je ziet alle schepen in de haven, van over de hele wereld. Dat zijn zowel traditionele zeilers tot de Scandinavische veerboten en de droomschepen die afmeren in Kiel.

Je kan ook een blik werpen in de dokken van de scheepswerven HDW en Lindenau. Daarnaast zie je de drukte voor de sluis in het Kieler Kanaal.

Terwijl de Gaarden opgeleverd wordt, werkt Holland Shipyards Group ook aan de tweede veerboot voor SFK, genaamd Düsternbrook. Deze volledig elektrische veerboot, 24,70 meter lang en 6,50 meter  breed, wordt naar verwachting eind dit jaar opgeleverd.

Groenere toekomst

“De veerboten voor SFK markeren een belangrijke mijlpaal voor Holland Shipyards Group, waarmee we onze dominante positie binnen deze markt in West-Europa verder vestigen”, stelt Esther Mikhout van de communicatieafdeling van de Holland Shipyards Group.

“Met een orderboek met verschillende varianten van elektrische veerboten, is de werf trots om mee te werken aan een groenere toekomst voor de maritieme industrie.”

tekst: Evert Bruinekool
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.