Vorige week is het mts Canford in de vaart gekomen. De tanker is 135 meter lang en 15 meter breed. Het laadvermogen is circa 6.500 ton.
Het casco voor het schip werd door RensenDriessen Shipbuilding gebouwd en geleverd aan familie De Vries. Die bouwde het schip in eigen beheer en samen met Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) af aan de Sluisjesdijk in Rotterdam.
Toen het bijna klaar was, is het schip echter verkocht aan Barge Company uit Antwerpen. Henk de Vries heeft tot het laatst de afbouw gecoördineerd, zodat de Canford vaarklaar en helemaal tiptop kon worden opgeleverd. De overdracht was vrijdag 26 juni. De Canford is toegevoegd aan de vloot, waar het zusterschip Monford eveneens deel van uitmaakt.
Trendco
Het schip gaat varen voor Trendco. “Wij zijn daar zeer blij mee”, vertelt Patrick van Suijlekom, die bij de Dordtse bevrachter verantwoordelijk is voor veiligheid en kwaliteit. “We willen groeien en kunnen meer capaciteit gebruiken. Zeker als het dit soort type schepen en eigenaren zijn.”
De Canford gaat met minerale oliën varen. “Voornamelijk in het ARA-gebied, plus sporadisch een stukje de rivier op”, aldus Van Suijlekom.
De EBIS-inspectie was dinsdag 23 juni. De procedure was aangepast vanwege corona, maar dat deed niets af aan het positieve resultaat. “Normaal gesproken ben ik bij zo’n inspectie”, zegt Van Suijlekom. “Maar om afstand te houden, mogen er nu geen andere mensen bij aanwezig zijn. Via een videoverbinding kon ik toch nog meehelpen.”
Reintjes Benelux leverde twee keerkoppelingen. Damen Marine Components tekent voor de roeraandrijving, de vier hydrodynamische profielroeren, de twee Optima-straalbuizen en het stuurpaneel, inclusief de roerstandaanwijzer. Den Breejen Shipyard bouwde de schroefasinstallatie. De beunkoelers komen van Blokland Non-Ferro. De boegschroefinstallaties (type: kanalen) zijn van Verhaar Omega.
Dutch Well Pumps leverde de deepwell-pompen. De ladingverwarmingsinstallatie is afkomstig van Heatmaster. Van Liquid Control Trading komt het Victor-pompenpakket.
Kampers Shipyard vervaardigde het stuurhuis en het hefgeleidekokersysteem, plus een bedieningshuisje aan dek. Beerens Handelsonderneming leverde onder meer de davit, de radarmasten, de stuurhuistrap, de heklichtbeugel, de boordlichtvleugels, de BX-woningdeuren, de drijvende loopplank en de roefladder. W&O Europe zorgde voor de appendages voor de dekleidingsystemen, het ballastsysteem en de machinekamers.
ClimaLogic verzorgde de airco- en overdrukinstallatie, de machinekamerventilatoren en afsluitbare rvs roosters. Van Dijvler Materiaal komen de boegankerlier, achterankerlier, de koppellieren, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad. Stam Constructie maakte de aluminium luiken voor de dekkisten, de rvs machinekamerdeur en de hoogglans gepolijste
uitlaten op het voor- en achterschip.
EMS Group deed de complete elektrische installatie. Lloyd’s Register EMEA verzorgde de classificatie.
Hallo schipper,
Zojuist passeerde jullie schip, over de Rijn, net voor centrum Arnhem, de flat waarin ik woon.
Vele foto’s heb ik al gemaakt. Later, als ik wat ruimer in de tijd zit, wil ik alle foto’s en gegevens ordenen.
Tot die tijd geniet ik dagelijks van de rust , die het volgen van de schepen mij brengt.
Wat een geweldig beroep.
Bedankt hiervoor.
Yvonne Smoorenburg, Hulkesteinflat Arnhem.