Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen in de beschikbaarheid van scheepsruimte voor de container- en drogeladingmarkt. “Door de grote vraag naar kolen als alternatief voor gas, wordt een groot deel van de geschikte scheepscapaciteit naar deze markt getrokken”, ziet de brancheorganisatie als verklaring.
“Daarnaast worden schepen uit de markt weggekocht of gecharterd om naar het Oostblok te worden overgebracht, voor het vervoer van Oekraïens graan. Dit leidt niet alleen tot sterke prijsstijgingen maar ook tot toenemende schaarste aan scheepsruimte.”
“Op dit moment is niet alleen in de drogelading- en containermarkt, maar ook in de kolenmarkt sprake van een groot tekort aan scheepscapaciteit”, aldus KBN. “Daardoor kan de dienstverlening niet langer op het gewenste niveau gehandhaafd worden en worden afvaartfrequenties noodgedwongen afgeschaald.
Dalende waterstanden
En dan is ook nog sprake van flink dalende waterstanden. Plus de bestaande operationele problemen in de zeehavens met congestie, cargo opening-regimes op de deepsea-terminals en de volle stacks op zowel deepsea- als inland terminals.
Als de aanvoer over water nog meer gaat haperen, kan zowel de continuïteit van productieprocessen als de leveringszekerheid naar consumenten in gevaar komen, waarschuwt KBN. “Alternatieven voor de binnenvaart (spoor- of wegvervoer) zijn slechts beperkt voorhanden: ook daar is sprake van capaciteitsproblemen.”
Oekraïne
Dat de Europese Commissie solidarity lanes opzet en matchmaking events organiseert voor het vervoer van Oekraïens graan, begrijpt KBN, maar “de keerzijde van de medaille is dat de thuismarkt van de schepen die daardoor naar Oost-Europa vertrekken in gevaar komt. Al met al is de huidige situatie zeer zorgwekkend.”