- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKarakter Chamisa D maakt indruk

Karakter Chamisa D maakt indruk

- Advertentie -

Delen

Wanneer je aan boord stapt van de 135 bij 15 meter grote Chamisa D en vanuit een 45 m2 grote ‘verkeerstoren’ op het 1800 m2 trunkdek kijkt, waaronder 7600 kuub lading borrelt, is “gigantisch” een magere weergave van de eerste impressie. Het 1700 ton wegend schip loopt full speed zo’n 20 kilometer per uur dankzij 3600 pk van MTU, geïnstalleerd en afgewerkt door Breko.

Veel ruimte rond de MTU-hoofdmotoren. (foto’s Johan de Witte)

Aan het roer van deze tanker staan Werner en Chantal van Damme-Middelkoop van Chamisa -D Tankvaart BV, die het bouwcontract met Breko in 2008 tekenden. Niet minder belangrijk aan boord is de jonge generatie: Michaela, Isabella en Walter van Damme, elk met hun naam op eigen kamerdeur. Direct hierna komt stuurman Rick Eijsden, bijgenaamd de ‘muis’, ofschoon zijn daden veeleer associaties oproepen met die van een duizendpoot.
Toestemming voor scheepsbezoek verlenen drie honden, die uitsluitend vriendelijk volk op hun terrein dulden. Met nog verscheidene matrozen vormt de Chamisa-crew, één grote familie. “En zo willen we dat ook”, zeggen Chantal en Werner, relaxed met een sigaretje naast één van de Bornemann’s aan dek. “Ons schip is niet ingericht voor de verkoop, maar om er op te varen, wonen en werken met plezier. Als je woont op je werk, mag het er ook comfortabel zijn.”

Goede tafel
Op een schip moet een goede tafel staan, zei Piet Hein al, waarmee hij scheepsambiance filosofisch aangaf. We gaan eens even binnen kijken naar de sfeer die Hoogendoorn heeft gecreëerd. Materiaal, kleur en indeling onderscheiden zich hier van hetgeen gebruikelijk is. De tafel die er staat is enorm, Piet Hein-vriendelijk dus. Paans interieurverzorging uit Werkendam heeft hier een mooie prestatie geleverd. Het is modern, warm en exclusief.
Groot geschreven staat er op de wand: "Gisteren is geschiedenis, vandaag is een geschenk en morgen nog mysterie", waarmee de familie van Damme blijk geeft van een filosofische instelling en een inhoudelijke dialoog niet uit de weg gaat. Meer nog: die graag voert!
Twee mensen die elkaar op internet tegenkwamen, daar geen doekjes om winden en gelukkig zijn. De stuurhut in notenhout, aluminium en rvs in combinatie met de paarse, indirecte verlichting is een van elk gemak en techniek voorziene kantoor- en coördinatieruimte, van waaruit elf haarscherpe, door AIM geleverde, camera’s geen enkele meter van de Chamisa D onbespied laten. Als bijzonderheid bezit de stuurhut wegens het stevige postuur van Werner een wat bredere bank dan gebruikelijk.Voor het onvermijdelijke tukkie!

De Chamisa D is uitgerust met het nieuwe European Pump Control-systeem.

Breko
De Chamisa D is het eerste binnenvaartcasco van Breko uit Turkije. De Promotion is als tweede onderweg. “De installatie is standaard-Breko, de kabel- en leidingrouting eveneens”, aldus Mark Breijer. “Voor de woning zijn de tekeningen op wens van de eigenaar geheel aangepast en uitgevoerd. De Chamisa D kreeg, tijdelijk als enige nieuwbouw voor de wal, alle aandacht van onze medewerkers, onderaannemers en is technisch hoogstaand geïnstalleerd.”
Onder andere met het nieuwe EPC laad- en lossysteem. Breko is alom zichtbaar in de kwaliteit en afwerking, terwijl professional PSI de leidingstraat zoals gebruikelijk heeft aangelegd. AIM Elektrotechniek heeft de energie op de Chamisa D getransformeerd naar functionaliteit. Zelden is een machinekamer zo ruimtelijk: de van afmeting respectabele MTU’s en de overige equipement staan in een expositieruimte, lijkt het.

EPC-techniek
De Chamisa D heeft twintig tanks en vijf Bornemann-pompen van 325 kuub per uur, gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Services (EPS) uit Ridderkerk. EPS ontwikkelde in samenwerking met softwareprofessional Greenland Engineering uit Coevorden, het European Pump Control-systeem (EPC). Dit systeem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden, is simpel en doeltreffend bedienbaar. EPC functioneert via een plc met betrouwbare eigenschappen, waarmee dit pompsysteem als een automatische piloot functioneert en in slimme eenvoud en efficiency zijn vergelijk niet heeft.

Proefvaart
Als iedereen op je vingers staat te kijken wanneer je voor het eerst de Papendrechtse Ketelhaven uit vaart, houden ze pas op met trillen als je op stroom bent en duidelijk wordt dat alles functioneert en dat de piloot doet wat hem wordt opgedragen. “In één keer alles goed; daar reken je eigenlijk niet op met zo’n gecompliceerd schip. Het is geen mooi schip van model, maar wel enorm functioneel”, zegt Werner met trots.
Zonder een ‘zetje’ van zijn vader in Terneuzen was dit nooit gelukt. Als er iets is, kan hij hem dag en nacht bellen. Altijd een loods op afstand! Ofschoon de ouders van dichtbij ook flink hebben geholpen de Chamisa D van een indrukwekkend karakter te voorzien.
De eerste reis gaat richting Sluiskil voor vlakinspectie en een antifouling-laag, waarna er in charter voor RuudTrans uit Sliedrecht wat verdiend gaat worden.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -