Met de terugplaatsing van het ‘Kanon van Zeven-Zes’ is het oorspronkelijke silhouet van het Marineloodsvaartuig Castor weer zoals het zestig jaar geleden in Rotterdam van stapel liep. Sinds vorige week ziet de boot die door de Stichting Castor wordt gerestaureerd er met de het kanon weer uit als een écht marineschip. De Castor ligt sinds kort (en tijdelijk) aan de Wilhelminapier, achter Hotel New York. Het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam hebben daarvoor toestemming gegeven.
Met het kanon heeft het vaartuig zijn oorsprokelijke silhouet terug. (foto Stchting Castor)
Dertig jaar lang was dat forse kanon één van de eerste zaken die zeevarenden zagen als ze de Nederlandse kust aanliepen. Daarvoor was het kanon ook bedoeld: als afschrikking voor schepen die ongewenst de Nederlandse wateren wilden binnenvaren.
Koude Oorlog
De Castor was een loodsboot in vredestijd, maar ten tijde van de Koude Oorlog was het vaartuig kandidaat om het Koninklijk Huis en de regering naar Zuid-Afrika te evacueren, verhaalt voorzitter Mario van Parijs van Stichting Castor.
De afgelopen dertig jaar heeft het vaartuig het zonder kanon moeten stellen. Enigszins ontsierd heeft het na haar diensttijd nog vijftien jaar de wereldzeeën bevaren als missieschip voor een kerkgenootschap uit de VS.
Het originele 7,6 centimeter kanon, geeft, tezamen met het hagelnieuwe rijkswapen tegen de stuurhut, de Castor weer zijn allure als voormalig marineschip terug, juicht het stichtingsbestuur.
Cornelis Fop Smit Fonds
Sinds januari wordt Stichting Castor ondersteund door het Cornelis Fop Smit Fonds, (beheerd door het Prins Bernard Cultuur Fonds). Dankzij deze subsidie heeft de Stichting in een half jaar tijd twee grote projecten afgerond.
De beide hoofdmasten zijn verwijderd voor restauratie, een project dat samen met studenten Metaal van het Albeda College is uitgevoerd. Inmiddels staan de masten weer terug op de Castor, inclusief de originele tuigage. Ook is onlangs de restauratie van het stuurhuis afgerond.
Van 19 tot en met 23 augustus neemt de Castor deel aan SAIL 2010 in Amsterdam.
Van 26 tot en met 29 augustus is het vaartuig te zien en te bezoeken tijdens Vlissingen Maritiem.
Vrijwilligers
Alle restauratieprojecten worden uitgevoerd door vrijwilligers van de stichting. “Dusdoende worden de restauratiekosten enorm gedrukt en hebben we aanzienlijk meer eer aan ons werk. Voorts wordt het project gesteund door diverse bedrijven en instellingen welke hun steentje bijdragen. Zonder al deze hulp zou de Castor zondermeer op de sloop zijn beland”, aldus Van Parijs.
Het uiteindelijke doel van de stichting is dat de Castor na het restaureren een zeeschip is dat comfortabel en veilig uitgerust is en geschikt voor 150 passagiers. “Zodat iedereen de nostalgie kan ervaren, doch met inachtname van het historische karakter van dit unieke toonbeeld van varend erfgoed.”
De ligplaats aan de Wilhelminapier is tijdelijk. Het bestuur heeft goede hoop dat de Castor in de toekomst “Rotterdam als thuishaven mag gaan beschouwen, een feit dat met grote letters op de achtersteven zal worden bevestigd.”