- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKamervragen over ligplaatsentekort op Rijn

Kamervragen over ligplaatsentekort op Rijn

- Advertentie -

Delen

Tweede Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA) heeft aan minister Schultz van Haegen vragen gesteld over het toenemende tekort aan ligplaatsen en autoafzetplekken op de Rijn en andere Duitse binnenwateren. Koninklijke BLN-Schuttevaer is blij met de politieke aandacht en spreekt van een stelselmatige vermindering. Jacobi vraagt de minister al het mogelijke te doen om de Duitse overheid ertoe te bewegen méér te doen voor deze voorzieningen.

In toenemende mate heeft de Nederlandse binnenvaart last van “een steeds slechter beheerde infrastructuur rondom de Duitse binnenwateren”, aldus Koninklijke BLN-Schuttevaer. “Een van de achterblijvende onderdelen is de beschikking van voldoende ligplaatsen en de mogelijkheden om auto’s van en aan boord te zetten.”

De vereniging noemt de voorzieningen cruciaal. “Bemanningswisseling en bevoorrading kunnen alleen via dergelijke voorzieningen uitgevoerd worden. Ook voor de veiligheid en noodhulp is het essentieel dat voldoende voorzieningen beschikbaar zijn.”

 

Prent

“Als ik een nacht door moet varen, maar ik kan nergens liggen, dan krijg ik dus hoe dan ook een probleem met de Wasserschutzpolizei. Want óf ik heb een prent voor te lang doorvaren, óf ik krijg een prent omdat ik maar bij een brug ben gaan liggen waar dat niet mag.” Aldus een gedupeerde schipper, die zich bij Koninklijke BLN-Schuttevaer met een klacht meldde.

Voorzitter Roland Kortenhorst is blij met de aandacht van de Partij van de Arbeid. “Het is goed te zien dat kamerlid Jacobi oog heeft voor dit soort aspecten van het binnenvaartbestaan. Vanuit onze eigen organisatie zijn we er mee bezig, maar als de overheid er ook een extra tandje erbij zet is dat natuurlijk altijd goed.”

 

Laad- en losplekken gebruiken

Jacobi, die vorig jaar tijdens een werkbezoek te gast was in de binnenvaart (foto), pleit er ook voor om de laad- en losplekken geschikt te maken voor multifunctioneel gebruik. Als er geen schip ligt voor laden en/of lossen kan zo’n locatie gebruikt worden voor stilliggen. Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer, zegt: “Het is goed dat mevrouw Jacobi ook het aspect van het multifunctioneel gebruik benadrukt.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -