Als burgemeester van gastheer Zwijndrecht gaf Dominic Schrijer aan boord van de Oceandivia vrijdag 3 oktober een welkom en startsein voor een informatievolle dag. In de inspirerende jaarrede van NVB-voorzitter Marijke van Haaren kwamen de binnenhavens, modernisering, ambities en subsidies uit Brussel voorbij. Gedeputeerde van Zuid-Holland Ingrid de Bondt legde het accent op binnenvaart als onmisbaar in de vervoersketen en propageerde het “hub-and-spoke”-model waardoor met name het Alpherium in Alphen aan de Rijn congestie op de weg en onnodige kilometers over water voorkomt.
Na een welkom bij Heerema door dagvoorzitter Simone van Trier en een blik in de keuken van deze prestigieuze firma, vertrok het partyschip Oceandiva met 150 gasten aan boord. We nemen u mee, zetten koers naar de Uilenhaven met Marijke van Haaren aan de microfoon over onder andere dat de Nederlande Vereniging van Binnenhavens blij is met hoe Brussel inziet dat binnenhavens integraal deel uitmaken van het zo belangrijke achterlandnetwerk en dat er kansen zijn voor binnenhavens op budget dat vrijkomt bij de Europese Unie.
NVB zorgt dat havens en structuren op de kaart staan met ‘blue ports’ als onmisbare schakels in het raam van ‘waterway to success’. Ingelast maar heel strategisch verleidde Conny Bieze het gezelschap om volgend jaar het Binnenhavencongres in Tiel bij te wonen.
Transferium
Inmiddels afgemeerd aan de Uilenkade kreeg A. Nobel gelegenheid zijn bunkerfirma en royale faciliteit voor eventuele LNG-bunkering te belichten. Hierna was het “alle hens aan dek”, waar Mercurius de show stal met een kraan-/containerschip in vol bedrijf.
Deze Transferium meet 95,50 x 11,55 meter en kan totaal 2.400 ton of 164 containers vervoeren. De containerkraan tilt 40 ton met een armlengte van 28 meter. Om de grote hijscapaciteit van de kraan te compenseren is er midscheeps een zeer innovatief stabiliteitssysteem geïnstalleerd. Het hightech schip kan gemiddeld 22 containers per uur laden/lossen.
Het doel van het cranebarge project is om shifts van weg naar watertransport in havenregio’s te creëren. De Mercurius Shipping Group is gevestigd in Zwijndrecht en is een familiebedrijf met een duidelijke focus op investeringen in bedrijven gerelateerd aan binnenvaartlogistiek.
LNG
Onderwijl draait de Oceandiva de Oude Maas in, waar de dynamiek op de oevers voorbij glijdt. Over de onvermijdelijke vraag: Wat betekent LNG voor binnenvaart en milieu, werd tijdens de slowspeed-sightseeing via de oudste stad van Nederland, met in de focus Dolderman Motoren gediscussieerd door vertegenwoordigers van provincie Zuid-Holland, EICB, RWS en pionier Gerard Deen, die als eerste een dual fuel-LNG-voortstuwing realiseerde met zijn tanker Argonon.
Rotterdam en de Drechtsteden
Voor vraag en antwoord kregen de injanuari aangetreden CEO Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam en wethouder Hans Tanis uit Sliedrecht van dagvoorzitter Simone een kwartier. In zijn woorden klonk de trots op de Rotterdamse haven door. Met name Maasvlakte 2 kwam ter sprake en de belangrijke rol die binnenvaart hierin speelt. Met Rotterdamse faciliteit, mentaliteit en beleid strak neer te zetten ‘blazen we de concurrentie uit het water’.
Hans Tanis brak een lans voor de Drechtsteden: ‘Een regio die veel te bieden heeft, niettemin valt er in samenwerking nog een slag te maken’, meldde hij. ‘Bedrijven en overheden moeten gezamenlijke agenda’s voeren, dat genereert werkgelegenheid.’
Tijd van aanhaken
Scheepvaartondernemer Jacco Theunissen, eigenaar van het koppelverband dat de volle breedte van het projectiescherm sierde, vroeg de visie van Castelein betreffende aantrekkende ladingstromen en toekomstige ontwikkelingen voor de maritieme sector. Castelein, van het type recht door zee en concretiseren maar die niet gelooft in intentieverklaringen, zag op zijn bezoeken aan diverse wereldhavens en regio’s waar het werk vandaan komt, stippen aan de horizon van definitieve vooruitgang. ‘Het begin van herstel is er. In Rotterdam moeten we het inkoppen. Dit is een tijd om aan te haken, anders loopt het van je weg.’
Binnenvaart en havens in Drechtsteden evenals omliggende transferiums zijn van cruciaal belang voor onze economie tot in het achterland toe. Samen kunnen we veel: een recent voorbeeld is de deels onverwachte refit van de Oasis of the Seas. Het organiseren hiertoe was een staaltje “handen uit de mouwen”.
Hoebée en Kooiman
Op weg naar het meest sensationele onderdeel van de dag informeerde Wim Kooiman, directeur van de Scheepswerf Hoebée het gezelschap met woord en beeld hoe en waarom de nieuwe scheepswerf is gerealiseerd. Nauwelijks uitgesproken over de sophisticated met stikstof-geveerde hellingwagens en stempels onder de reparatieschepen alsook efficiency, milieu en veiligheid beloofde hij een verrassing.
Hoebée tilde de Oceandiva met 150 gasten op het zonnedek uit het water. (foto Johan de Witte)
Vrijwel meteen manoeuvreerde de Oceandiva op hellinghoogte tegen de markeerpalen van de reeds naar beneden gelaten hellingwagens. Een lichte schok door het partyschip bewees dat er geen water meer onder de kiel stond en het werd nota bene met 150 gasten op het zonnedek volledig uit het water getild. Spectaculair!
Door het onderwaterschipmodel maakte de partyboot een lichte slagzij, echter de gasten konden hun horizon zonder problemen corrigeren. Terug in zijn element lag de steven van de partyboot richting Alblasserdam.
Danser Containerline
Marco Zwaap, general manager Operations & Projects van de Danser Group, kreeg onvoorwaardelijke aandacht met zijn informatie over het ontstaan van de firma. In Europees transport wappert de firma vlag overal waar water staat. Ook shortsea, railshuttle en overslag zijn firmadisciplined. DCL heeft 150 mensen in dienst, regisseert zeventig schepen en vervoert dit jaar ca 1,2 miljoen TEU.
Zwaap illustreerde deze prestatie met een spraakmakende promotiefilm door met een DCL-koppelverband van Basel naar Rotterdam te varen, onderweg lading in- en uitladend. Tegelijkertijd was het pas naar dual fuel-LNG omgebouwde Eiger Norwand koppelverband te zien vanuit de congreszaal. Evenals de hybride uitgeruste Semper Fi voeren de schepen geruime tijd gelijk met de Oceandiva op. Een maritieme performance die van de firma’s regie vereiste, echter een enorme waardering kreeg van het publiek. Vervoer over water als geheel stond hierbij model.
Oceanco
Robert Tan, sales manager van een bedrijf dat ieders verbeelding aanspreekt, sprong aan boord in Alblasserdam en schetste in grote penseelstreken de sprookjeswereld waar Oceanco de meest exclusieve jachten aan levert. Hij zette kort uiteen wat opdrachtgevers van een jacht verlangen evenals de procedure vanaf de letter of intend tot oplevering.
‘Waarom laat je een superjacht bouwen. Het eenvoudige antwoord is: omdat hij of zij dat kan.’ Niettemin is het niet altijd makkelijk om veel geld te hebben. Niet zelden is voor opdrachtgevers een luxe jacht de vlucht uit de plaats waar men zich binnen stringente lijnen moet begeven. Sociale hiërarchie speelt vaak een rol. In de weinige tijd die deze mensen hebben, wanen zij zich ongestoord op zee, dan wel in extreme luxe. Niettemin ligt mededogen hier tussen wal en schip.
Oceanco startte 26 jaar terug in Afrika, kwam naar Dreumel en op de vraag uit Qatar om zeer grote jachten te bouwen besloot Oceanco in Alblasserdam voor anker te gaan. De huidige eigenaar is een Omani die jachtbouw boeiend vindt, de reden waarom hij besloot om een fantastische bouwhal/dok op het voormalig werfterrein neer te zetten. Voordat Robert Tan – niet zonder humor – informeerde naar eventuele opdrachtgevers in de zaal, stipte de charismatische sales manager nog aan dat Oceanco permanent technisch goed opgeleide medewerkers vraagt.
Kansen voor de toekomst
In welke kilometerraai de lunch op tafel stond is vergeten, de uitstekende kwaliteit ervan evenals de vriendelijke bediening zeker niet! Bravo gemeente Zwijndrecht, met name Elbert Vissers die het congres reeds in 2012 voorbereidde en vanzelfsprekend alle medewerkers! Robert Kreukniet, wethouder in Zwijndrecht sloot het congres af.
Deze dag liet zien wat de maakindustrie, havens en binnenvaart voor de regio en werkgelegenheid betekenen c.q. kansen geven voor de toekomst.
Op deze mooie zonnige dag met “vaart”, kreeg het “Zwijndrecht thuishaven voor de binnenvaart” een podium ofwel inhoud.
(Johan de Witte)