Rijkswaterstaat start woensdagochtend om zes uur met de berging van het in het Schelde-Rijnkanaal gezonken binnenschip Isala. Bokken hijsen dan met kettingen het schip omhoog, waarna het wrak afgevoerd wordt. Tijdens het bergen is de vaarweg korte tijd gestremd. Naar verwachting is de vaarweg woensdagnacht weer volledig beschikbaar voor het scheepvaartverkeer.
Wrak
Als de staat van het schip dit toelaat, wordt het in zijn geheel door drie drijvende kranen boven water gehesen, waarna het schip wordt afgevoerd. Als het wrak door de aanvaring te zwak is om in zijn geheel te hijsen, wordt het schip in twee delen gezaagd. Na het ophijsen worden deze delen op pontons geplaatst en afgevoerd. Gedurende de bergingsoperatie is het Schelde-Rijnkanaal gedurende vier tot zes uur volledig gestremd. Het scheepvaartverkeer wordt hiervan op de hoogte gesteld.
Afgelopen dagen is de lading, 1.000 ton keukenzout, uit het schip verwijderd. Ook is de hijsoperatie voorbereid. Om te voorkomen dat er olie in het water terechtkomt, is de wraklocatie omheind met oliekerende schermen.
Doorvaart belemmerd
Donderdagavond 2 oktober kwam het Poolse motorschip Isala door stuurproblemen in aanvaring met het Zwitserse passagiersschip Amelia. Het vrachtschip zonk; de twee opvarenden bleven ongedeerd. Het wrak ligt midden in het Schelde-Rijnkanaal en belemmert een veilige en snelle doorvaart voor het scheepvaartverkeer.
Na de aanvaring was het scheepvaartverkeer enige tijd volledig gestremd. Sinds vrijdag 3 oktober is er weer gedeeltelijk scheepvaartverkeer mogelijk, doordat er bij het wrak een strook van circa 35 meter breed vrij is gemaakt. Om te zorgen dat de scheepvaart zo snel mogelijk weer volledig gebruik kan maken van deze belangrijke verbinding tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven het schip te bergen.