Het milieu staat centraal bij Bek & Verburg. Als afvalinzamelaar wil het Rotterdamse bedrijf zelf zo duurzaam mogelijk werken. Elk nieuw vaartuig dat aan de vloot wordt toegevoegd is weer schoner. Dat geldt ook voor de Invotis X, die vorige maand in gebruik is genomen. Het nieuwe kraanschip wordt ingezet voor het inzamelen van scheepsafvalstoffen. Vooral van cruiseschepen.
Het Rotterdamse bedrijf is de grootste maritieme milieudienstverlener van Nederland en inmiddels in meerdere zeehavens actief. Bek & Verburg is ook actief in het reinigen van duwbakken, binnenvaart- en zeeschepen en het behandelen van schade- en restpartijen.
De Invotis X krijgt Amsterdam als werkgebied. Daar heeft Bek & Verburg de gehuurde locatie aan de Coenhaven onlangs verruild voor een eigen stek aan de Petroleumhaven. De doop zou daar plaatsvinden, op 18 april, maar het coronavirus gooide roet in het eten. Indien het tegen die tijd mogelijk en toegestaan is, wil Bek & Verburg in september alsnog een feestje houden.
“Er komen nu toch geen cruiseschepen; dus het schip ligt voorlopig bij onze hoofdvestiging in de Botlek”, zegt Dusty Baas. Hij is vlootmanager bij Bek & Verburg.
Groter accuvermogen
Bek & Verburg weet wat het aan Jooren Shipyard heeft. Bijna de hele Invotis-serie is door de Werkendamse werf gebouwd. “Vanaf de Invotis II. Dit is de negende. We zijn weer erg tevreden”, zegt Baas.
Hij vertelt dat het nieuwe schip vergelijkbaar is met de ‘IX’, die in 2017 in de vaart kwam. Die vaart dieselelektrisch; de kraan kan elektrisch worden aangedreven.
De Invotis X kan ook volledig elektrisch varen. “De belangrijkste verschillen zijn het grotere accupakket en dat de accu’s nu voorop staan, in een aparte technische ruimte. Op de Invotis IX staan ze achterop, in de machinekamer. Nu blijven de accu’s koeler en daardoor houden ze het langer vol.”
In combinatie met het grotere accuvermogen zorgt dat ervoor dat de Invotis X twee keer zo lang elektrisch kan varen: anderhalf uur. “Het opladen duurt net zo lang: drie kwartier”, vertelt Baas.
Het scheelt ook in brandstofverbruik, voegt werfdirecteur Cees Jooren toe. “Bij de vorige Invotis was de besparing 30 procent; nu waarschijnlijk nog hoger. Maar dat moet straks in de praktijk blijken.”
Het opladen gebeurt aan de wal, maar het schip heeft ook twee generatoren, uitgerust met Volvo-motoren, die de accu’s kunnen opladen.
Stil en schoon
Ook de kraan aan boord kan elektrisch draaien. “Wel zo handig als het schip langszij een cruiseschip ligt om afval van boord te halen”, aldus Cees Jooren. “Stil en schoon; de passagiers aan boord hebben er geen last van.”
Dusty Baas: “Als we dat werk doen en alleen de kraan op de accu’s draait, kan die drie uur vooruit. Dat is voldoende per cruiseschip. Moet er toch worden overgeschakeld op de generatoren, dan gebeurt dat geheel vanzelf; zonder te stoppen met draaien of varen. Dat is een nieuwe functie. Heel handig.”
De Invotis IX was drie jaar geleden het eerste schip dat door zijn duurzaamheid werd beloond met een Green Award Platinum. De aanvraag voor het nieuwe schip kan door corona nog niet worden afgehandeld, maar het ligt voor de hand dat de Invotis X ook het hoogste predicaat ontvangt.