Bij Royal Bodewes is in april de Annika Braren opgeleverd. De multifunctionele coaster is uitgerust met een Flettner-rotor, die gebruikmakend van de wind zorgt voor extra voortstuwingskracht – en zodoende voor een lager brandstofverbruik. Dat kan 16 tot 20 procent schelen.
De tewaterlating was op 14 februari. Half april ging het schip van de werf in Hoogezand naar Eemshaven. Vandaaruit werden vervolgens de sea trials gehouden. Die verliepen voorspoedig zodat de Annika Braren op 20 april kon worden overgedragen aan de Duitse eigenaar: Reederei Rörd Braren.
Flettner-rotor
De Annika Braren is 86 meter lang en 15 meter breed. Het schip heeft een laadvermogen van ruim 5.000 ton. De thuishaven is Hamburg.
Het schip heeft ijsklasse 1A. Veel bijzonderder is de Flettner-rotor die aan dek is gemonteerd. De verticaal draaiende cilinder creëert een voortstuwende beweging volgens het Magnus-effect. Dat is de voorwaartse kracht die ontstaat uit een draaiende beweging.
Dat Magnus-effect treedt haaks op de windrichting op. Het optimale effect ontstaat zodoende als de windrichting 90 graden op de vaarrichting is. De rotor is geleverd door de Duitse specialist Eco-Flettner.
Royal Bodewes
Royal Bodewes verzorgde het ontwerp, het casco en de afbouw. De Anika Braren is uitgerust met een Caterpillar MaK met een vermogen van 1.850 kW. Pon Power leverde twee generatorsets met caterpillars als energiebron: één van 147,5 kVA en ée1n van 81,3 kVA. Van AAA Propulsion komt de tunnelthruster (type ST535.1000-300kW).
Radio Holland Netherlands leverde de nautische en communicatieapparatuur. In het complete pakket zijn met name diverse apparaten van Furuno, Raytheon en Jotron op elkaar afgestemd.
Corrosion Maritime zorgde voor bescherming tegen corrosie en aangroei op de scheepshuid. Daarvoor combineerde het ICAF (Impressed Current Anti Fouling), enICCP (Impressed Current Cathodic Protection) en het gebruik van galvanische anodes.