GS Yard levert Rhode Island af

0
(foto's Jan Johan ten Have)

De schepen van Wijgaart Shipping uit Zwijndrecht zijn door minstens twee kenmerken herkenbaar: hun kwaliteit/afwerking en hun naam: ze zijn genoemd naar een staat van de VS. De nieuwste aanwinst is de Rhode Island. Het schip is gebouwd door GS Yard in Waterhuizen. De 85 meter lange tanker beleefde op 22 april zijn geslaagde proefvaart.

Rhode Island ligt aan de oostkust, ten noorden van New York. Officieel heet de staat ‘The State of Rhode Island and Providence Plantations’. Maar dat is een beetje onpraktisch voor een schip: je bent als kapitein al snel buiten adem als je je via de marifoon op de laad- of losplaats moet melden. En het is ook maar de vraag of het op de boeiing past.

Het is dan ook de langste naam van alle Verenigde Staten en tegelijkertijd de kleinste staat qua oppervlakte. Rhode Island is eigenlijk maar een klein deel van het grond­gebied, namelijk het grootste eiland in Narragansett Bay.

Roodt Eilandt

Over de herkomst van de naam bestaan diverse theorieën, zo valt op Wikipedia te lezen. De meest gangbare is die over de Nederlandse ontdekkingsreiziger Adriaen Courtsen Block (1567-1627). Die noemde dat grootste eiland in de baai “Roodt Eilandt” vanwege de roodkleurige klei.

GS Yard verzorgde de complete afbouw. ADS van STIGT leverde een Masson Marine keerkoppeling inclusief Centa-elastische koppeling, elektrische bediening en PTO voor het stuurwerk. Damen Marine Components is verantwoordelijk voor de roeraandrijving en de twee hydrodynamische profielroeren, met alle toebehoren zoals het stuurpaneel, de roerstandaanwijzer en een hydraulisch aggregaat. Promarin Propeller- und Marinetechnik leverde de 5-bladsschroef (met een diameter van 1550 millimeter) en de Optima-straalbuis.

Van All Pumps Holland komt het complete Victor-pompenpakket. Alphatron Marine zorgt er met het volledige nautische pakket voor dat de Rhode Island op koers blijft. EMS Group verzorgde de elektrische installatie.

Van Wijk Stuurhuizen bouwde het stuurhuis. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatie­bedrijf maakte de hefkolom daarvoor en leverde ook de autokraan. Van Verhaar Omega is de boegschroefinstallatie (type: kanalen). De roestvaststalen klaproosters komen van WindeX Engineering. Bunkerstation Heijmen leverde de smeerolie, gasolie en scheepsmaterialen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.