Ineos verbetert veilige en betrouwbare levering met Brinjal

0
(foto Michael Neidig)

Net als zusterschip Aloo (en de gelijktijdig in de vaart gekomen, maar grotere Onion) maakt de Brinjal deel uit van een omvangrijk investeringsprogramma van Ineos. De Britse multinational vergroot daarmee zijn flexibiliteit van de toeleveringsketen voor zijn Europese crackerfaciliteiten. In totaal gaat het om meer dan 5 miljard dollar.

Onderdeel Ineos Trading & Shipping verkoopt en verhandelt jaarlijks bijna 10 miljoen ton aan grondstoffen, naast aardgas en elektriciteit. Hierdoor kunnen andere divisies, met name de vier crackers in Europa, chemicaliën en polymeren produceren.

De nadruk binnen de handel en logistiek ligt op een veilige en betrouwbare levering. Die is essentieel voor het leveren van de juiste kwaliteit en kwantiteit van grondstoffen en eindproducten, en ook nog op het juiste moment.

Butaangas

De Brinjal is 110 meter lang en 15 meter breed. De zes tanks hebben een totaal laadvolume van 4.446 kuub. Het schip is speciaal bestemd voor het transport van butaangas uit de ARA-havens naar de Ineos-fabriek in Keulen.

Het schip is gebouwd door TeamCo Shipyard. De werf uit Heusden leverde ook zusterschip Aloo.

Het bouwproject werd gemanaged door Imperial Gas Barging. Dat verzorgt namens Ineos ook de exploitatie van de schepen. Topman Hugh Carmichael van Ineos Trading & Shipping, zei bij de oplevering: “We zijn erg blij met de toewijding van het Imperial-team en de professionaliteit van de bemanningen. We waren ook onder de indruk van de focus en samenwerking van de twee scheepswerven bij het leveren van deze zusterschepen.”

Werkina Werkendam deed de elektrische installatie, met 2-draads databesturing, monitoringsysteem, het nautische pakket, dat door Alphatron Marine is geleverd, het camerasysteem, de airco-installatie, het satellietsysteem en het tankmeetsysteem. De Brinjal is uitgerust met een brughoogte­detectiesysteem van Bridgescout.

De beunkoelers zijn van Blokland Non-Ferro. Dijvler Materiaal leverde de boegankerlier, achterankerlier, de ankers, ankerdamkettingen en de ankerdraad. Beerens Handelsonderneming deed dat met de dakradarmast, stuurhuistrap, davit, de loopplank en de BX-deur. De voormast is van Blommaert.

Hoogendoorn Betimmeringen verzorgde de betimmering van de achterwoning en het stuurhuis. Dat stuurhuis is vervaardigd door Kampers Shipyard.

Berg Maritieme Meetsystemen leverde het tankmeet- en alarmeringssysteem voor de ladingtanks, de gasdetectiesystemen, de brandstofverbruiksmeting en lagedrukbeveiliging. Sygo zorgt eveneens voor onmisbaar meetwerk, en wel door de scheepslading- en de hoogtemeter. Artco Painting verzorgde het schilder- en coatingwerk.

Willems Piping & Equipment monteerde het roestvaststalen dekleidingsysteem, inclusief de appendages. Van W&O Europe komen de afsluiters voor de dekleidingsystemen. WindeX
Engineering leverde de airconditioning, overdrukinstallatie, rvs klaproosters en ventilatoren.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.