Bij de grootste Sail Out ooit varen de aan Sail Amsterdam deelnemende schepen 23 augustus gezamenlijk naar IJmuiden om vervolgens geschut te worden en zee te kiezen. De beroepsvaart gaat daar vrijwel zeker hinder van ondervinden. Op internet zijn inmiddels tientallen aanbiedingen om de uittocht aan het eind van het evenement vanaf een schip mee te maken. De bedoeling van de organisatie is om van het sluitstuk een groot spektakel te maken, lijkend op de Sail In.
Diverse landelijke en regionale kranten kopten na de bekendmaking van het Sail-programma ‘Grootste Sail Out spektakel’. De organisatie wil het evenement met een soort parade-uittocht groots afsluiten. In het verleden vertrokken de schepen vaak op eigen initiatief en nooit allemaal tegelijk.
De Sail In is altijd een groot spektakel met stremmingen voor de scheepvaart. In een lange bonte stoet van schepen varen de tall ships, begeleid door charterschepen, passagierschapen, het varend erfgoed en duizenden kleine bootjes van IJmuiden naar Amsterdam. De begeleidende schepen meren af langs het Noordzeekanaal of varen met de stoet mee. Voor de binnenvaart zorgt dit spektakel voor een urenlange stremming.
Stremming?
“Er zal geen stremming zijn tijdens de Sail Out op 23 augustus”, meldt Marianne Wildenberg. Zij is projectleider Sail van Haven Amsterdam. De gevolgen van Sail 2010 voor de binnenvaart worden momenteel onderzocht. De havendienst zal nog deze maand de stremmingen van het evenement bekend maken aan de scheepvaart.
Sail 2010 wordt gehouden van 19 tot 23 augustus. Een corridor voor het Java eiland, net buiten de vaargeul, is bestempeld als Sailsation, het wedstrijdterrein waar ook skûtsje-zeilwedstrijden worden gehouden. Er zullen in die periode ter plekke ongetwijfeld stremmingen of oponthoud zijn voor de binnenvaart. Op 19 augustus is de Sail In. Hiervan staat al vast dat er stremming is voor de scheepvaart.
Gezond verstand
Andries de Weerd, regiocoördinator van Koninklijke Schuttevaer voor Noord-Holland, is duidelijk: “Wij hebben begrip voor de stremming met de Sail In. Wij gaan er echter van uit dat met Sail Out het gezonde verstand de overhand neemt. Wij zouden niet blij zijn als schippers met een soortgelijk spektakel als de Sail In en de daarbij horende stremmingen geconfronteerd worden. Maar ik neem aan dat de haven van Amsterdam niet nog een halve dag zeevaart en overslag wil missen.”
De Weerd is lid van de commissie die met de havendienst gesprekken voert over Sail. “Voor ons zijn de beperkingen en de stremmingen die ons opgelegd gaan worden van belang. Wij proberen dit binnen de perken te houden voor de binnenvaart.” Lucette BruInsma, woordvoerster van Sail Amsterdam, nuanceert de Sail Out. “Wij zijn met diverse partijen in overleg en proberen het maximale te realiseren wat logistiek mogelijk is. Uiteraard met zo min mogelijk overlast. Wij als Sail-organisatie bepalen welke schepen met de Sail Out kunnen meevaren. Niet iedereen kan met zijn passagiersschip of charterschip zo maar meedoen. Wij moeten nog bekijken hoe de aanmeldingen lopen. Het is ten slotte de eerste keer dat het zo georganiseerd wordt.”
(Evert Bruinekool)