HBS Marine Group breidt vloot uit met bunkerschip Lina

0
mts Lina
(foto Dronebird)

Onder regie van Rensen-Driessen Shipbuilding werd in China het casco van bunkerschip Lina (85 x 9,50 meter) gebouwd. De afbouw legde het Zwijndrechtse bedrijf in de vertrouwde handen van De Gerlien van Tiem. 

De Lina is een uitbreiding van de vloot van HBS Marine Group, waarmee het aantal bunkerschepen op zeven komt. Daarnaast beschikt de Hamburgse onderneming over acht transportschepen, waarvan een deel gecharterd, en twee bunkerstations: Johannisbollwerk en Entwerder, als het prachtige in de Ellerholzhafen gelegen HBS Marine Service Station. Daarnaast beschikt HBS over een eigen truckpark en opslagmogelijkheden. 

Voor de door een Caterpillar 3508 (1.014 pk) voortgedreven bunkerboot leverde Van Wijk Werkendam de 20 meter lange bunkergiek. Het casco arriveerde eerder dit jaar in Nederland, voorzien van vijf tanks van 380 kuub elk. Op verzoek van HBS werd één van de tanks, voor het transport van verschillende soorten smeerolie, omgebouwd naar twaalf kleine tanks. Deze klus op ‘HBS-niveau’ werd door De Gerlien van Tiem geheel volgens wens van de klant gerealiseerd. Met de afbouw van de Lina heeft HBS hun vloot kunnen uitbreiden met een bijzonder multifunctionele bunkerboot voor het transport en de bunkering van gas-, stook- en smeerolie tegelijkertijd.   

Geen dagelijks werk

Al sinds 1967 is De Gerlien van Tiem een betrouwbaar adres voor reparatie en onderhoud van binnenschepen. Sinds 1995 kunnen klanten eveneens voor nieuwbouw van alle type binnenvaartschepen terecht bij de scheepswerf in Druten. Daarnaast onderscheidt De Gerlien van Tiem zich van andere scheepsbouwers door het verrichten van grootschalige verbouwingen.

Moeiteloos somt projectmanager Eric Rietveld een aantal spraakmakende projecten op: “Drogeladingschip Dortsman II hebben we omgebouwd naar een tanker type C, de Staatsman, de enkelwandige tanker Birjo II omgebouwd naar drogeladingschip Rapide Dredger 3, de enkelwandige tanker Geulstroom voer na bezoek aan onze werf de haven uit als beunschip Clasina Maria en ms Marian is bij ons omgebouwd tot hopperzuiger. Een heel bijzonder project was de opdracht van Amadeus Titanium, waarvoor we in vier maanden tijd een drogeladingcoaster van 87 x 11,40 meter hebben omgebouwd naar een coaster die geschikt is voor het transport van zoutzuur en natronloog. Wat ons uniek maakt is het verzorgen van de gehele begeleiding van A tot Z; dat wil zeggen van de eerste berekeningen tot en met de complete certificatie.” 

De daarmee opgedane knowhow werd ook gebruikt bij de afbouw van bunkerboot Lina. Rietveld legt uit: “Eerst moest het dek bij tank 4 eruit, vervolgens hebben we de langsschotten geplaatst en aansluitend de tankwanden. Het realiseren van maar liefst twaalf kleinere tanks was ook voor ons geen dagelijks werk. Onze ruime ervaring met de meest ingewikkelde verbouwingen kwam met deze precisieklus dan ook heel goed van pas.”

Intelligente oplossingen

Fyn Walla, lid van het HBS-managementteam en verantwoordelijk voor dit nieuwbouwproject en onder meer voor de bedrijfs­ontwikkeling, is zeer content met het bereikte resultaat. “We nemen het onvoorstelbare altijd mee in onze oplossingsconcepten. Want één ding is duidelijk: de scheepvaart is dynamisch en vraagt om intelligente en waar nodig individuele oplossingen.”

“De afbouw van de Lina was onze eerste kennismaking met De Gerlien van Tiem en mede door de ombouw van één grote tank naar twaalf kleine tanks bleek dit precies de goede werf voor ons. We kijken dan ook terug op een uitstekende afbouwperiode in Druten, waar ze precies de multifunctionele bunkerboot hebben afgebouwd die wij voor ogen hadden. Mede door drie ladingpompen geschikt voor het transport van zowel smeer- en zware olie als gasolie.” 

bunkertanker Lina
(foto Jan Hoek)

HBS biedt al sinds 1955 voor zowel de binnen- als zeevaart een allround service in de haven van Hamburg. De samenstelling van de bunkervloot zorgt ervoor dat die gegarandeerde service 24/7 kan worden gerealiseerd. Zo levert bunkerboot Antonia smeermiddelen en basisoliën, de ‘platte’ Stör kan, geladen met gasolie, diesel en GTL, gemakkelijk onder de meeste bruggen in de haven van Hamburg door, de Julienne levert biodiesel op de Europese binnenwateren, de Carl W is het gasolieschip voor de zeevaart, terwijl de bunkerboten BP45 en TMS IV gezien mogen worden als echte allrounders.  

Enige tijd geleden lagen er zeven afbouwtankers in de haven van De Gerlien van Tiem. Vier daarvan zijn na geslaagde proefvaarten op het Vuile Gat inmiddels te bewonderen op de Europese binnenwateren. Op dit moment wordt er in Druten hard gewerkt aan de afbouw van twee 135 x 18 meter grote LNG-tankers voor de Belgische rederij Somtrans, die zowel op vloeibaar aardgas als op diesel kunnen varen. De schepen worden voorzien van dual fuel-voortstuwing van het Finse Wärtsilä. De proefvaart van de Swiss I is gepland voor eind juli en de Swiss II voor eind september.

Daarnaast wordt ook een 110 meter lange tanker afgebouwd. Het blijft daarom nog steeds alle hens aan dek(ken) op de aan de Waalbandijk gelegen scheepswerf in Druten.    

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.