Mts Escaut van de familie Gasten (broers Erik en Marc) is in de vaart genomen. Het 135 meter lange schip is uitgerust met twee Caterpillar C32-motoren. Het casco is ontworpen, gebouwd en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. Tal van leveranciers werkten samen met Dolderman – dealer van verschillende motorfabrikanten, waaronder Caterpillar – om het schip af te bouwen.
Een van die leveranciers was Dijvler Materiaal, dat onder andere de ankerlieren en ankers voor het schip leverde. “Wij zijn vooral gespecialiseerd in alles voor ankersystemen”, vertelt eigenaar Laurens van Gelder. Ankeren is voor een schip het laatste redmiddel. Een anker moet dus betrouwbaar zijn.
“Alle apparatuur kan nog zo mooi en goed zijn aan boord, maar als het faalt kan je nog je anker uitgooien”, zegt Van Gelder. “In nood heb je veel minder aan een spudpaal. Die gebruik je dan niet, maar je anker laat je gewoon vallen.”
Voor de Escaut leverde Dijvler Materiaal zowel de achter- als de ankerboeglieren en ankers, ankerkettingen en ankerkabels. In de fabriek in Hardinxveld maakt Dijvler Materiaal de ankerlieren zelf. Onderdelen worden over de hele wereld naar hun eigen specificaties, ontwerp en tekeningen geproduceerd.
Lieren
Vervolgens worden de lieren gemonteerd, proefgedraaid en getest in de werkplaats in Hardinxveld. Daarna worden ze in de gewenste kleuren afgeleverd. Dolderman heeft de ankerlieren geplaatst op de Escaut, waarna Dijvler de lieren in gebruik heeft gesteld en aan boord getest.
Dijvler Materiaal levert niet alleen ankers en ankerlieren, ook koppellieren van 12 tot 60 ton, ankerkettingen, staaldraden, peillijnen en verschillende hijsmiddelen. “Wij zijn volledig gericht op de lieren aan boord, dat is onze specialiteit en kracht”, vertelt Van Gelder.
Een ander opvallend sterk onderdeel uit het assortiment is Acera, een ongelofelijk sterke kunststoflijn die vergelijkbaar is en uit dezelfde materialen bestaat als Dyneema. “Een draad die veel voor koppelen gebruikt wordt. Dat je Acera steeds vaker als koppeldraden ziet, komt doordat hij goedkoper is en makkelijker te gebruiken dan staaldraden, maar even sterk.”
Dijvler Materiaal is nu in handen van Van Gelder, maar Gerrit van de Flerk werkt nog steeds in het bedrijf. “Inmiddels is zijn zoon Rob van de Flerk druk bezig de taak tekenen over te nemen van zijn vader”, zegt Van Gelder. “Hij zet alle bouwtekeningen om naar 3D, om in de toekomst de lieren te kunnen integreren in de bouwtekeningen van een schip. Hierdoor kan je vanuit elke hoek bekijken hoe alles werkt.”
Interieurbetimmering
“Het is een mooi schip geworden”, vindt Stefan Hoogendoorn, aan boord namens Hoogendoorn MBI. “in opdracht van Dolderman mochten wij het complete interieur verzorgen. In samenspraak met de gebroeders Gasten en hun echtgenotes hebben we het maximale uit de beschikbare vierkante meters gehaald, geheel naar wens van de klant uiteraard en vervolgens de kleuren hiervan zorgvuldig bij elkaar gezocht.”
“Wanneer eenmaal alle gegevens op papier staan en akkoord zijn en de wanden staan, dan kunnen we in onze werkplaats starten met de productie van alle meubels. Niet veel later staan deze al aan boord, waar ze vervolgens allemaal op de juiste plek worden geplaatst om tot slot enkele weken later de puntjes op de i te zetten.”
“Die wisselwerking tussen de verschillende contacten, met klant, uitvoerder of het kantoor en de werkplaats, blijft van wezenlijk belang om een mooi schip als mts Escaut te kunnen realiseren. Trots op!”
Meer dan elektra
Werkina (Scheepselektro) verzorgt het ontwerp, de engineering en de bouw van complete elektrische installaties voor uiteenlopende maritieme toepassingen, “maar wij werden groot als toeleverancier van de binnenscheepvaart. Integraal ontwerpen, engineeren en assembleren, het is meer dan het aansluiten van verlichting of een wasmachine”, vertelt Marty Vos, hoofd van de serviceafdeling.
“Ons Data Besturings Systeem (DBS) met touchscreen-bediening kwam in 1996 op de markt en werd al snel de nieuwe standaard voor scheepsbesturingen”, stelt Werkina op zijn website. “We hebben de volledig elektrische installatie geïnstalleerd op de Escaut, dat houdt in: nautische apparatuur, de motoren, de hoofdborden, programmeren van het datasysteem en daarnaast alle verlichting en voorzieningen van de airco’s”, legt Marty Vos uit.
“Wij werken met spanningen van 480 tot 24 Volt. Maar ook de netwerken voor datacommunicatie en camera’s”, vervolgt Vos. “CAN-bussystemen, MAN-systemen en ethernet-IP-systemen zijn aan boord gebruikt. Als systeemintegrator zijn wij verantwoordelijk om alles aan elkaar te koppelen.”
Er komt steeds meer techniek aan boord. Wat vroeger losse systemen waren, wordt nu bijvoorbeeld met GPS gebruikt om met de trackpilots autonoom te varen – en dus gekoppeld. Daar zitten ook de voortstuwingsystemen aan gekoppeld. “Doorlopend worden de monteurs opgeleid en bijgeschoold”, zegt Vos. “Je moet met de nieuwe technieken meegroeien. Onze elektrische systemen zijn onafhankelijk van de gekozen brandstof.”