Het Havenbedrijf Rotterdam heeft tijdens de vakbeurs Transport Logistic München de beta versie van een eigen online routeplanner gelanceerd. In Navigate zijn 550 havens wereldwijd en 150 Europese inland terminals opgenomen, plus de deepsea- en shortsea-vaarschema’s en de rail- en binnenvaartverbindingen.
“Navigate biedt daarmee de meest complete routeplanner in zijn soort en maakt het mogelijk om in een paar muisklikken een efficiënte route van A naar B via Rotterdam te vinden”, aldus Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam.
“Navigate is speciaal ontwikkeld voor bedrijven die hun containervervoer slimmer willen plannen.” Aan de hand van het gekozen vertrekpunt en de gewenste bestemming biedt de routeplanner diverse opties. Per route worden de mogelijke zeeverbindingen en de spoor- of binnenvaartverbindingen naar de bestemming in het achterland gepresenteerd. Op basis van de modaliteit en verwachte transittijd kan vervolgens de meest gunstige optie worden gekozen. Ook is het mogelijk om met één muisklik contact te leggen met de achterliggende bedrijven om bijvoorbeeld een offerte op te vragen.
Empty depots
“Maar Navigate biedt meer”, vult Hoogsteden aan. “Zo is er ook een bedrijvengids met daarin meer dan 1.500 bedrijven die in en om de haven van Rotterdam actief zijn. Via het centrale toegangsscherm kunnen gebruikers makkelijk zoeken, vergelijken en contact leggen met die bedrijven: van expediteurs tot koelvrieshuizen.”
Ook biedt Navigate een empty depot-tool, die inzicht geeft waar in de haven en in het achterland lege containers geretourneerd en opgehaald kunnen worden. Op die manier wordt onnodig en kostbaar transport van lege containers verminderd. Met de verschillende functionaliteiten biedt Navigate meer transparantie in de supply chain.
CO2-footprint
Navigate is een dynamische tool, die continu verbeterd zal worden. Hoogsteden: “Deze beta-versie is een mooie eerste stap. We hopen dat marktpartijen ook enthousiast zijn en ons feedback geven op basis waarvan we de tool verder kunnen verbeteren.“
Als volgende stap werkt het Havenbedrijf bijvoorbeeld aan het inzichtelijk maken van de CO2-footprint van het containertransport. Ook volgt spoedig real-time data over de Estimated Time of Arrival en Departure (ETA en ETD) van zeeschepen. Hoogsteden: “De ambitie is om steeds meer operationele data toe te voegen. Op die manier biedt de tool steeds meer waarde op het vlak van efficiëntie in de keten.”