- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHavens blij met strengere zwavelnorm

Havens blij met strengere zwavelnorm

- Advertentie -

Delen

De havens van Hamburg, Antwerpen en Rotterdam zijn ingenomen met het voornemen van het Europese Parlement om de internationale regelgeving over het zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen om te zetten naar Europese regelgeving. Dat past volgens hen in het streven de luchtkwaliteit te verbeteren, transport te verduurzamen en een ‘gelijk speelveld’ voor alle Europese havens te creëren.

Het stemresultaat van de Milieucommissie heeft onder andere betrekking op het toegestane zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen. Het doel is de strengere zwavelnormen ook buiten de reeds bestaande Sulphur Emission Control Area’s (Noordzee, Oostzee en de Zuid- en Oostkust van het Verenigd Koninkrijk) van toepassing te verklaren. Naast de SECA-gebieden geldt dan vanaf 2015 voor de ‘12 mijlszone’ langs alle kusten van de Europese Unie een algemene norm van 0,1 procent zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen. Daarnaast gelden in de Exclusive Economic Zones en Pollution Control Area’s van de EU wateren vanaf 2015 en 2020, respectievelijk 0,5 procent en 0,1 procent zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen.
Hamburg, Antwerpen en Rotterdam ondersteunen het principe dat nieuwe SECA’s worden vastgesteld via de International Maritime Organisation. Het stemresultaat van de Milieucommissie in het EP is een belangrijke stap in deze richting.

Scrubbers en andere alternatieve technieken
In lijn met het stimuleren van alternatieve technieken heeft de Milieucommissie van het Europese Parlement een amendement aangenomen dat 3,5 procent zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen toestaat in combinatie met gesloten alternatieve technieken (scrubbers). Hiermee komt het verbod op het op de Europese markt brengen van hoogzwavelige brandstoffen te vervallen.
De drie havens wijzen er wel op dat ondersteunende maatregelen voor de sector nodig zijn om de benodigde investeringen in alternatieve technieken te realiseren. Daarom juichen zij de amendementen van het Europees Parlement toe die voorzien in financiële, economische en fiscale ondersteuning. Ze roepen de Europese Commissie dan ook op om op korte termijn deze ondersteunende maatregelen concreet gestalte te geven.

Tijdspad
Op 15 juli 2011 heeft de Europese Commissie een voorstel voor de herziening van het zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen gepubliceerd. Inmiddels is de politieke behandeling in volle gang en heeft de Milieucommissie van het Europees Parlement over de amendementen op het Commissievoorstel gestemd. Op 21 mei spreekt het Europees Parlement zich hier waarschijnlijk plenair over uit.
Op dit moment bespreekt de Raad van Ministers het voorstel van de Europese Commissie en de aangenomen amendementen van de Milieucommissie van het Europees Parlement. Het Europees Parlement en de Raad van Ministers moeten gemeenschappelijk tot een akkoord komen over het definitieve voorstel. Het streven is om het voorstel onder het Deense voorzitterschap, dus vóór 1 juli 2012, aan te nemen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -