- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsExploitant Betuweroute onder vuur

Exploitant Betuweroute onder vuur

- Advertentie -

Delen

Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, geeft de voorrang aan commerciële belangen boven veiligheid op het spoor, manipuleert de punctualiteitscijfers en toont zich een slechte werkgever. Dat schrijft FNV Spoor in een brief aan minister Schultz van Infrastructuur & Milieu. De NOS bericht daar vandaag over.

"De ongerustheid onder het postpersoneel Kijfhoek is groot over uw voornemen om de concessie voor de Betuweroute en het goederenvervoer voor heel Nederland aan Keyrail te gunnen per september 2013", schrijft FNV-bestuurder Jacqueline Lohlede aan de minister. FNV Spoor verzoekt Schultz "dringend om de concessie voor de komende 10 jaar niet aan Keyrail te gunnen maar aan ProRail. Zo wordt er dan voor gezorgd dat veiligheid op het spoor gegarandeerd blijft aangezien ProRail de middelen, de mensen en de professionaliteit heeft om alles in goede banen te leiden."

Ongelukken
Keyrail is bij de start van de Betuweroute opgericht voor de capaciteitsverdeling en verkeersleiding van de goederenspporlijn tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens. De aandeelhouders zijn ProRail, Havenbedrijf Rotterdam en Haven van Amsterdam.
De beschuldigingen zijn niet mals. Zo schrijft FNV Spoor "dat het postpersoneel door Keyrail onder druk is gezet is om de commerciële belangen van de goederenvervoerders voorrang te geven boven de veiligheid. Dit is een zeer kwalijke zaak. Het gevaar bestaat dat er daardoor ongelukken kunnen gebeuren met gevaarlijke stoffen of nog erger dat er gewonden of zelfs doden te betreuren zijn."
Het verzet komt vooral van ProRail-personeel op rangeerterrein Kijfhoek in Barendrecht, zo lijkt het.
In een reactie stelt de directie van Keyrail: "Wij constateren dat de brief van FNV Spoor onvolledig, eenzijdig en ten dele feitelijk onjuist is. Uit onlangs gevoerde gesprekken met gedetacheerde medewerkers van ProRail is ons duidelijk geworden dat de brief niet door allen wordt gedragen. De medewerkers in dienst van Keyrail (bijna 50 personen) zijn door FNV niet gehoord en hebben geen inbreng kunnen leveren."

Onderbezetting
Keyrail heeft zelf niet het wettelijke voorgeschreven personeel in dienst, aldus FNV Spoor. "De spoorwegwet schrijft voor dat de bediening alleen door ProRail personeel uitgevoerd mag worden. De meerderheid van het postpersoneel, nu in dienst van ProRail, wil niet in dienst komen van Keyrail."
Het verweer van het bedrijf: "Bij de start van Keyrail is de bestaande verkeersleiding onderdeel geworden van onze organisatie. Op dat moment was al sprake van onderbezetting en verlofachterstand. Ondanks dat Keyrail actief is gaan werven en personeel breder is gaan inzetten, hebben we de achterstand niet voldoende kunnen inlopen. Daarom zijn ruim een jaar geleden met de formele werkgever van de verkeersleiding, ProRail,afspraken gemaakt om de kwaliteit van de opleiding te verbeteren en de werving te intensiveren".
"In overleg met ProRail, FNV en Keyrail is in januari jl. een manager van ProRail aangesteld om de Verkeersleidingspost aan te sturen. Daarnaast is een aantal andere afspraken gemaakt, deze zijn begin dit jaar geëffectueerd."

Manipulatie van prestatiecijfers
Keyrail zou de afgelopen jaren ook de cijfers voor de KPI’s (key performance indicators) hebben gemanipuleerd waardoor een positiever beeld ontstond over de prestaties. "Vertraagde treinen die het Keyrailgebied verlieten moesten handmatig in het verkeersleidingsysteem worden aangepast waardoor betere cijfers in het jaarverslag van Keyrail stonden. Keyrail heeft hiermee de werkelijkheid geweld aangedaan en dat is zeer kwalijk te noemen. Personeelsleden zijn nu zover om de geheimhoudingsplicht te verbreken om dit publiekelijk bekend te maken en iedereen te laten weten dat Keyrail niet de juiste spoorbeheerder is om deze concessie uit te voeren." Adlsu FNV-bestuurder Lohlede.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -