Mark van Koningsveld, Hoogleraar Havens & Scheepvaartwegen, kan verder met zijn onderzoek. Het Havenbedrijf Rotterdam en SmartPort hebben de overeenkomst met de TU Delft voor de financiële ondersteuning van met vijf jaar verlengd en stellen hiervoor in totaal 1 miljoen euro ter beschikking.
De TU Delft heeft vanuit Havens & Scheepvaartwegen in de afgelopen jaren aangetoond dat doelgericht wetenschappelijk onderzoek, op haveninfrastructuur, ontwerp en nautiek, nieuwe belangrijke inzichten oplevert, vinden Havenbedrijf Rotterdam en SmartPort. Deze nieuwe inzichten hebben geleid tot een verbetering van het functioneren van de haven.
Waterbouwkennis
Het vakgebied Havens & Scheepvaartwegen past in de rijke waterbouwhistorie van de TU Delft en beslaat onder andere het ontwerp van kanalen, bruggen, sluizen, golfbrekers, kademuren en haventerreinen. Mede vanwege het belang van waterbouwkennis voor grote havenuitbreidingen als de Tweede Maasvlakte, besloten het Havenbedrijf Rotterdam en SmartPort in 2011 het havenonderzoek aan de TU Delft actief te ondersteunen.
Onder leiding van de in 2018 benoemde Mark van Koningsveld – ook werkzaam als R&D and Innovation Manager bij Royal Van Oord – is de onderzoeksgroep gegroeid en zijn er, naast de hoogleraar zelf, diverse promoverende onderzoekers en anderen actief. Jaarlijks studeren circa vijftien jonge ingenieurs af.
Bijzondere tijden
De komende vijf jaar richt de onderzoeksgroep zich op grote uitdagingen die de sector het hoofd moet bieden, zoals klimaatverandering, energietransitie en digitalisering. Van Koningsveld: “Het zijn bijzondere tijden. De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met extreem laag water, in 2018, maar ook extreem hoogwater, met de overstromingen in Limburg in 2021.”
“Dit soort gebeurtenissen heeft grote invloed op transport over water. Het heeft er alle schijn van dat klimaatverandering ervoor zal zorgen dat extremen vaker gaan optreden en heftiger van aard zullen worden. Niet alleen in Europa maar wereldwijd. Daarnaast moet ook deze sector mee in de energietransitie. De zee- en binnenvaart zal zich moeten voorbereiden op een overgang naar ‘zero emissions’ en het gebruik van andere energiedragers zoals waterstof en batterijen.”
Transport over water
De groep onderzoekt daarom energieverbruik en emissies van transport over water en de effecten van overheidsbeleid. “Natuurlijk hebben we ook te maken met voortschrijdende digitalisering en toenemende aandacht voor duurzaamheid wat naast belangrijk onderzoek ook vraagt om nieuwe skills die onze ingenieurs zich eigen moeten maken”, stelt Van Koningsveld. “Kortom, er moet veel gebeuren de komende jaren en de steun van het Havenbedrijf Rotterdam en SmartPort helpt ons enorm!”