Havenbedrijf Rotterdam verduurzaamt vloot stap voor stap

0
Vaartuigen van het Havenbedrijf op de werf in Rotterdam (foto Ries van Wendel de Joode)

Onlangs heeft Gebr. Kooiman uit Zwijndrecht de RPA10 omgebouwd tot een hybride vaartuig. Door de combinatie van een hybride techniek met een nabehandeling van uitlaatgassen heeft het incidentenbestrijdingsvaartuig de Stage V-norm behaald.

Havenbedrijf Rotterdam heeft nu drie hybride vaartuigen (RPA10, RPA11 en RPA08) die voldoen aan de strengste emissie-eisen. Het Havenbedrijf werkt aan stapsgewijze verduurzaming van zijn vloot. Ook zijn andere schepen wil het zo snel mogelijk gereed maken of vervangen om te voldoen aan de strenge emissie-eisen die de gemeente Rotterdam voor 2025 heeft gesteld in de Havenverordening.

Signaal

Met de refit van de RPA10 en RPA11 zegt het Havenbedrijf een signaal af te geven aan de binnenvaart: dat door het toepassen van moderne technieken, de strengste emissie-eisen haalbaar zijn voor een vaartuig met bestaande oude motoren.

De uitdaging voor het Havenbedrijf om de vloot te verduurzamen blijft groot. Het heeft vijftien vaartuigen in gebruik: zeven incidentbestrijdingsvaartuigen,vier algemene patrouillevaartuigen, twee surveyor-vaartuigen, directievaartuig de Nieuwe Maze en een RHIB.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.