Brexit is een feit. Het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft de Europese Unie op 31 januari officieel verlaten en deze keuze heeft gevolgen voor de handel tussen Rotterdam en het VK. Nieuwe formaliteiten, tarieven en kwaliteits- en milieustandaarden kunnen de ongehinderde handel mogelijk bemoeilijken, maar tot 31 december 2020 geldt een transitieperiode.
Tijdens die transitieperiode gaan de EU en het VK onderhandelen over de samenwerking na 31 december 2020. “Voor de haven van Rotterdam is het cruciaal dat in een dergelijk verdrag wordt geregeld dat de in-, uit- en doorvoer zo makkelijk mogelijk kan doorgaan”, aldus het Havenbedrijf.
Portbase
Door de haven van Rotterdam wordt jaarlijks ruim40 miljoen ton lading geïm- en geëxporteerd. Door gebruik te maken van Portbase is het mogelijk om zonder oponthoud te blijven exporteren en importeren, maar het is daarvoor wel van belang dat alle partijen in de keten zich registreren bij Portbase. “Er zal een extra formaliteitencontrole komen, dus nu aanmelden bij Portbase is een ‘no-regret’ investering”, stelt Havenbedrijf Rotterdam.
Eind 2020 kan er alsnog een harde Brexit plaatsvinden indien de EU en het VK niet tot een handelsakkoord komen (en de transitieperiode niet wordt verlengd). In dat geval zullen de haven van Rotterdam, Douane, Rijkswaterstaat, gemeente Rotterdam en NVWA maatregelen treffen om de impact zo veel mogelijk te beperken.