(Havenbedrijf) Rotterdam: liever mega-jachten dan beroepsvaart? [OPINIE]

0

Terwijl Rotterdam bezig is om binnenvaartschepen te weren uit haar stad, wordt er tegelijkertijd volop ingezet op het binnenhalen van superjachten; zo lezen we in het AD dat superjachten van de allerrijksten der aarde een vaste ligplaats zouden moeten krijgen in Rotterdam.

Niet alleen de bouwers van de mega-schepen in de regio vinden dat, ook de gemeenten en het Havenbedrijf Rotterdam zouden het recent eens geworden zijn.

Dat is toch vreemd. Die superjachten verbruiken ongelooflijk veel brandstof tijdens het varen. Dus veroorzaken zij veel (CO2-)uitstoot. Ook als deze schepen stilliggen, zullen ze veel energie verbruiken. Tegen de noodzakelijke goederenvervoerders wordt gezegd dat men vooral mínder (CO2) moeten  uitstoten, maar tegelijkertijd zou men jachten binnen willen halen, waardoor die uitstoot enorm zal toenemen. Is dat nu opeens geen probleem meer?

Als één van de voordelen voor (jachthaven) Rotterdam wordt genoemd dat die superjachten onderhouden moeten worden – wan  dat levert werkgelegenheid op – maar als een binnenvaartschip een (biologisch!) sopje gebruikt, is men al in overtreding. Hoe zal dat dan gaan met die blinkende jachten?

En dan het ligplaatsenprobleem… Iedereen zou kunnen weten hoe nijpend de situatie voor de binnenvaart is en hoe de binnenvaart protesteert tegen het feit dat zoveel Rotterdamse havens voor hen ontoegankelijk geworden zijn, zoals de geopperde Rijnhaven. Tegen de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) wordt voortdurend gezegd dat er nu eenmaal geen ligplaatsen te vinden zijn, maar nu zou er wel opeens volop plek zijn voor superjachten?

Ergo: voor de binnenvaart, zorgend voor noodzakelijk goederenvervoer, is geen plaats meer maar voor dure pleziervaart wel? En dat in een stad als Rotterdam. Begrijpt iemand hier nog iets van? Wij niet.

Uiteindelijk heeft, naar wij begrijpen, de Rotterdamse bouwwethouder Bas Kurvers (VVD) een streep door de Rijnhaven Marina gezet omdat hij die niet vindt passen in de toekomst voor de stadshaven, “die voor en door de Rotterdammers moet zijn”. Een wijs besluit volgens de ASV.

Maar tegelijkertijd zegt het Havenbedrijf Rotterdam dat het de sector meer zichtbaar wil maken en daarvoor een locatie in de stad noodzakelijk te vinden. En volgens maritiem adviesbureau Marstrat wordt een gebied alleen maar aantrekkelijker met superjachten, waarbij iedereen zou genieten van het uitzicht op bootjes..

Nou bootjes…deze megasuperjachten zullen met hun snelheid en afmetingen echt een andere impact hebben op dit gebied dan een paar recreatieve bootjes, met naast alle uitstoot ook alle risico’s van dien. En dan… ik zelf vond het als kind al prachtig die constante beweging van binnenvaartschepen in de Leuvehaven te zien, maar kennelijk is dat dan weer niet aantrekkelijk.

Het is toch wat, dat een bouwwethouder tegemoet komt aan het gevoel van Rotterdammers, terwijl het Havenbedrijf kennelijk niet kiest voor de binnenvaart.

Sunniva Fluitsma,
woordvoerder Algemeene Schippers Vereeniging

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.