De Rotterdamse haven neemt maatregelen tegen de congestie bij ECT. Zoals bekend ondervinden binnenvaart- en feederschepen al langere tijd ernstige hinder door vertragingen op de Delta Terminal en de Euromax-terminal. Onder regie van het Havenbedrijf Rotterdam werken diverse partijen nu aan een pakket oplossingen.
Maatregelen
‘Doorgevoerde verbeteringen op de terminal hebben tot nu toe onvoldoende effect gehad. Klanten en gebruikers van de haven ondervinden zoveel hinder, dat het Havenbedrijf Rotterdam het initiatief heeft genomen tot oplossingen te komen.’ Aldus het HbR.
De afgelopen weken zijn gesprekken gevoerd met ECT, Uniport, LINC (de belangenbehartiger van de containerbinnenvaart) en de Kramer Group/RCT. Daaruit zijn drie maatregelen voortgekomen.
Rotterdam Container Terminal
Een deel van de binnenvaartschepen – vooral die kleinere hoeveelheden containers brengen en halen – worden behandeld op Rotterdam Container Terminal (RCT). Die ligt naast de Delta Terminal. ECT bepaalt welke schepen bij RCT worden afgehandeld. De binnenvaartoperator heeft vervolgens direct contact met RCT. Dit bedrijf zorgt onder andere voor een ligplaats, het lossen van de containers en het overrijden naar de Delta Terminal.
De problemen doen zich onder meer voor bij de Delta Terminal. (foto Tekst & Toebehoren)
‘Zo wordt de waterzijde van de Delta Terminal ontlast’, meldt Havenbedrijf Rotterdam. ‘Men is hier inmiddels mee gestart en de operaties kunnen verder worden opgeschaald.’
Moerdijk
De tweede maatregel is bundeling van containers in Moerdijk bij MCT. Grote binnenvaartschepen pendelen vervolgens tussen Moerdijk en de Maasvlakte. ‘Omdat de kranen op de grotere schepen efficiënter kunnen werken, wordt de kade op de Maasvlakte efficiënter gebruikt’, legt HbR uit wat het voordeel voor de ECT-planning is. ‘Er wordt al gebundeld in Moerdijk, maar dit kan verder worden uitgebreid.’
Maatregel 3 is bundeling van binnenvaartcontainers (en zo nodig wegcontainers) op de Uniport Terminal in de Waalhaven. Ook deze bundeling moet de efficiëntie op de Maasvlakte vergroten. Deze optie is nog niet in werking. Hij wordt momenteel uitgewerkt.
‘Oorzaak ligt bij zeeschepen’
De drie maatregelen zijn primair gericht op de afhandeling van de binnenvaart. De verwachting is dat daarmee ook kade- en arbeidscapaciteit vrijkomen ten gunste van zeeschepen.
Want een belangrijke oorzaak van de congestie ligt in het buiten schema binnenlopen van de grote intercontinentale containerschepen, bevestigt Havenbedrijf Rotterdam de eerdere verklaring van ECT. ‘Hieraan “hangen” honderden achterlandbewegingen, waarvan de schema’s ook verstoord worden. Ter illustratie: een zeer groot containerschip kan per aanloop circa 10.000 containers (TEU) lossen en laden. Die worden, gemiddeld, aan- en afgevoerd door 1560 vrachtwagens, 32 binnenvaartschepen, 10 feederschepen (kustvaarders) en 19 treinen.’
Havenbedrijf Rotterdam meldt ook nog dat andere havens eveneens met dit probleem te kampen hebben.