EBU (namens de binnenvaart), IG RiverCruise (namens de cruisevaart) en de Europese transportvakbond ETF gaan samen de werkwijze en regelgeving in de riviercruisesector analyseren. Ze slaan de handen ineen om de arbeidsomstandigheden op riviercruiseschepen te verbeteren en tegelijkertijd te zorgen dat eerlijke concurrentie in stand blijft. Daarvoor zullen ze samen voorstellen maken.
De riviercruisevaart is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit heeft geresulteerd in nieuwe en vaak complexe businessmodellen, waarbij meerdere partijen betrokken zijn, zoals scheepseigenaren, rederijen, exploitanten en bedrijven die het nautisch danwel hotelpersoneel leveren.
Overtredingen
De afgelopen jaren zijn bij controles overtredingen geconstateerd op het gebied van lonen en arbeidstijden van het hotelpersoneel. Tegelijkertijd klaagt de sector over onduidelijke en tegenstrijdige Europese en internationale regelgeving – en handhaven EU-lidstaten en Zwitserland de regels soms verschillend.
Het is vaak niet duidelijk welke partij verantwoordelijk is voor welk onderdeel van de activiteiten. EBU, IG RiverCruise en ETF vinden dat de exploitant van het schip dat is, voor álle activiteiten en dienstverlening aan boord van het schip.
Voorstellen
De drie organisaties hebben afgesproken dat ze de huidige businessmodellen in de riviercruisevaart gaan inventariseren. Ook maken ze een overzicht van alle Europese en internationale regelgeving die van toepassing is en de manier waarop de verschillende landen daarmee omgaan.
Op basis van de uitkomsten zullen EBU, IG RiverCruise en ETF gezamenlijk “adequate maatregelen” voorstellen. Die zouden dan uiterlijk in het najaar van 2020 in werking moeten treden.