De 33-jarige Johan Peggeman is verknocht aan het varende leven. Met overtuiging koos de schipperszoon voor het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Hij volgde er de opleiding tot stuurman/schipper. Op zijn 21e kocht hij zijn eerste schip. Direct daarna ging hij aan de slag in de droge lading. Nu is de tijd rijp voor een carrièrestap.
Eentje die gaat van joggingbroek naar een gestreken uniform. Van zelfstandig ondernemer naar personeelslid en van klein bemanningsteam naar een groot internationaal team. Johan maakt deze zomer de stap naar de passagiersvaart op Europese rivieren – bij Rivertech.
Naast technisch en nautisch management is Rivertech al ruim vijftien jaar actief in het leveren van nautisch en technisch personeel aan boord van luxe riviercruisers. Johan vertelt met een grote lach op zijn gezicht: “Toen ik een weekje op proef meevoer, dacht ik al heel snel: ‘Dit had ik veel eerder moeten doen’.”
Vakantiebeleving
Al een tijdje liep Johan rond met het idee om eens de passagiersvaart te verkennen. Toen iemand uit zijn netwerk hem erop wees dat er bij Rivertech kapiteins worden gezocht, belde hij meteen. Hij kreeg René Wery aan de telefoon. De Corporate Fleet Manager, zelf begonnen als tweede kapitein bij Rivertech, is heel toevallig een oud-klasgenoot van Johan op het STC.
“Dit had ik veel eerder moeten doen
Johan: “Het voelde mede daardoor meteen heel vertrouwd bij Rivertech. René nodigde mij uit om een weekje mee te varen. Zo kon ik echt ervaren hoe het is om aan boord van een luxe riviercruiser te werken. Ik had het meteen reuze naar mijn zin. Ik vind het erg leuk om veel contact te hebben met allerlei mensen van verschillende nationaliteiten. Van het nautisch en het hotelpersoneel tot de gasten aan boord.”
“Om ’s avonds aan de bar nog even een colaatje te drinken en dan te zien dat de gasten zich prima vermaken en dansen op gezellige muziek, dat vind ik geweldig. Zij hebben de tijd van hun leven. Als kapitein draag je echt bij aan de vakantiebeleving van de gasten aan boord.”
Snel doorgroeien naar eerste kapitein
Wie de overstap maakt vanuit de commerciële vaart naar de passagiersvaart, start bij Rivertech als tweede kapitein. Dat heeft een reden, legt René uit: “In de passagiersvaart is de omgang met gasten een belangrijk onderdeel van je beroep. Je bent naast kapitein ook gastheer. In die rol moet je groeien, maar voordat je het weet heb je met veel gasten en collega’s aan boord een praatje. Johan is rustig en bedachtzaam, brengt een hoop ervaring met zich mee op vaargebied en hij is zeer sociaal. Met deze instelling zal hij zich heel snel thuis gaan voelen in de passagiersvaart.”
Johan: “Ik heb al vaak gehoord dat als je eenmaal de stap maakt van commerciële vaart naar passagiersvaart, je nooit meer overweegt terug te gaan. Binnen een jaar hoop ik van tweede kapitein te kunnen doorgroeien naar eerste kapitein. Ik vind het prettig om daar naartoe te kunnen werken.”
“Op vaargebied verwacht ik niet veel uitdagingen, maar het werken aan boord van een passagiersschip is toch heel anders dan wat ik gewend ben. Ik ga een klein internationaal team aansturen, zal ook nog wat bijscholing moeten volgen op het vlak van onder meer veiligheid. Ook op het vlak van administratie liggen er voor mij uitdagingen. Dan is het prettig om je ook eerst daarop te kunnen concentreren en dan binnen afzienbare tijd de leidende rol te kunnen pakken als eerste kapitein.”
A la carte dineren aan de captains tafel
Na een inwerkperiode, waarbij Johan eerst een week meeloopt aan boord van de AmaSerena en vervolgens een week op de Amacerto, gaat hij vast aan de slag op de AmaSerena. “Ik ga varen op het traject Amsterdam-Bazel. In de toekomst hoop ik ook op de Donau te kunnen gaan varen. Ik zie ernaar uit mooie plekken in Europa te gaan ontdekken.”
“Ik heb het altijd fijn gevonden om even van boord te gaan. Even een rondje te maken, een sportschool te bezoeken, toeristische plekken te zien. Een riviercruiser meert vaak aan vlak bij toeristische bezienswaardigheden.”
Terloops noemt Johan ook nog andere fijne voordelen van het werken aan boord van een luxe riviercruiser. “Ik kan zo aanschuiven bij het ontbijt, à la carte dineren aan de captains tafel, mijn was inleveren en die een paar uur later weer gestreken en wel terugkrijgen op mijn schoongemaakte kamer.”
Gave sector
Tegenwoordig vaart een riviercruiseschip een groot deel van het jaar. Van de vroege lente tot en met december, als gasten kerstmarkten willen bezoeken. Johan: “De winterperiode waarin het schip ongeveer twee maanden stilligt, wordt gebruikt voor veiligheidstrainingen, bijscholing en onderhoud van de schepen. Al met al is het heel gevarieerd en leuk werk. Ik kan niet wachten om te beginnen.”
René: “Het fijne aan de passagiersvaart is dat het vaarschema redelijk vaststaat. Rivertech biedt een aantrekkelijk werk- en vrijetijdschema van twee, drie of vier weken varen en hetzelfde aantal weken thuis. Je kunt dus uitstekend je vrije tijd en sociale leven inplannen.”
“De passagiersvaart is een gave sector om in te werken. Het werk is zeer dynamisch. Het is mensenwerk, geen dag is hetzelfde. En sta je voor een uitdaging, dan pak je die gezamenlijk als team op. Aan boord heerst een instant vakantiegevoel. Daar pluk je als personeel ook de vruchten van. Je ziet prachtige steden. Niet alleen vanaf het water; je kunt ze ook zelf verkennen. In de passagiersvaart profiteer je van veel voordelen, je komt niets tekort!”
Veel doorgroeimogelijkheden
Johan is inmiddels al een echte ambassadeur van de passagiersvaart aan het worden. “Mijn broer is ook schipper. Ik probeer hem met mijn enthousiasme voor deze stap ook deze kant op te lokken. Als je sociaal aangelegd bent en op zoek naar een nieuwe uitdaging als schipper, dan zou ik zeker adviseren eens een paar dagen mee te gaan varen. De arbeidsvoorwaarden zijn goed en marktconform. Dat weet ik uit ervaring omdat ik ook met een soortgelijke partij om de tafel heb gezeten.”
“Maar Rivertech was voor mij de juiste keus, misschien juist wel omdat ik aan boord naast Engels, ook met veel collega’s in het Nederlands kan communiceren. Dat is toch erg fijn, zeker gedurende de inwerkperiode.”
René valt hem bij: “Als je een positie ambieert in de passagiersvaart, kom dan zeker met Rivertech praten. Wij zijn een relatief jong en groeiend bedrijf. We bieden veel doorgroeimogelijkheden. Bij ons ben je geen nummer. Je wordt echt gezien als teamlid en je kunt je volop ontwikkelen.”
Door Jeanine Kwakernaak